– Fagbevegelsen er det viktigste verktøyet vi har

Nylig bikket LO 1 million medlemmer. Denne våren har vist hvorfor alle bør være fagorganisert.

26. mai 2023

– Fagforbundene og fagbevegelsen er det viktigste verktøyet vi har, sier lærer Marie Samuelsen som er medlem i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Marie Samuelsen (33) er lærer i informasjonsteknologi ved Kuben videregående skole, og er bevisst på hvilke fordeler det gir å være medlem i Skolenes landsforbund.

– Det er viktig for meg å være fagorganisert. Jeg erkjenner at selv om jeg har gode lønnsforhold som lærer i dag, har det ikke bestandig vært sånn. Og det vil ikke nødvendigvis være sånn automatisk – med mindre man står på kravene.

– Fagforbundene og fagbevegelsen er det viktigste verktøyet vi har, legger hun til.

Kollega Lars M. Skaiaa er enig.

– Fordelen med å være medlem i Skolenes landsforbund, er at det er et LO-forbund. Vi er store og har folk som støtter oss.

Skaiaa jobber som yrkesfaglærer på bygg og anlegg ved Kuben videregående skole. Han er rørlegger, og en engasjert klubbleder for SL på skolen.

– Jeg er fagorganisert fordi jeg vet at jeg har støtte hvis det skulle være noe. Det gjør det lettere ved forhandlinger og jeg slipper å ta alle kamper selv. Vi er sterke sammen, avslutter han.

Nylig kom kommuneoppgjøret i havn med en ramme på 5,4 prosent.

– 35 prosent av våre medlemmer sier de er har en usikker økonomisk situasjon. Derfor var det viktig å få til et godt økonomisk lønnsoppgjør. Målrettet og godt samarbeid i LO-familien har sørget for et godt resultat for lærere. Resultatet bidrar til en solid lønnsøkning for hele laget, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Bli medlem i Skolenes landsforbund og bli en del av LO-laget, laget som får gjennomslag i lønnsforhandlinger!

Meld deg inn her!

Medlemsfordelene ser du her!

Er du nysgjerrig på å vite mer, men ikke helt klar for å melde deg inn? Bli bedre kjent med oss i vårt nyhetsbrev her