Er eleven tjent med en ny lærerutdanning?

Regjeringen er i ferd med å bygge ned pedagogikkfaget, og fortrenger dermed viktige temaer som vil ramme eleven.   Leserinnlegg signert Bodil Gullseth, leder…

4. april 2016

Runar Nørstad

Blant annet kampen mot mobbing rammes når den nye lærerutdanningen innføres, mener skribenten. (Foto: Pixabay/Illustrasjon) Regjeringen er i ferd med å bygge ned pedagogikkfaget, og fortrenger dermed viktige temaer som vil ramme eleven.

 

Leserinnlegg signert Bodil Gullseth, leder i Skolenes landsforbund Nord-Trøndelag, til daglig lærer ved Meråker skole

 

Si nå at den gjennomsnittlige klassestørrelsen i den norske grunnskolen i Norge er på 20 elever.

I denne klassen kan du ut fra statistikk regne med å finne:

  • 4 elever med ulik grad av lese- og skrivevansker
  • 1-2 elever med dyskalkuli
  • 1 elev med ADHD eller ADD
  • 1,5 elev har en eller annen form for spesialundervisning

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Leder i SL Nord-Trøndelag, Bodil Gullseth.
Leder i SL Nord-Trøndelag, Bodil Gullseth.

I 2005 slet 13 % av norske skoleelever med emosjonelle problemer, i vårt klasseeksempel utgjør dette 2,6 elever.

1 elev opplever seg direkte mobbet og hele 4 elever opplever at de blir holdt utenfor/utestengt fra klassemiljøet.

1 elev vil slite med atferdsvansker

Den nye lærerutdanningen toner ned det meste av dette gjennom å redusere pedagogikken og læring om elevers utvikling.

En masterutdanning i fag vil forhåpentligvis ruste læreren til å kunne hjelpe med spesifikke lese-, skrive- og regnevansker, men hva med resten av utfordringene en elev har med seg i skolehverdagen?

Jeg bare spør.

 

Relevante lenker:
SL: – Allmennlæreren begraves
SL: Full strid om lærerutdanning
SL: Forvirret, frustrert og forbannet
SL: Kritisk til ny lærerutdanning for grunnskolen
SL: – Røe Isaksen er en idéløs skoleminister
SL: – Slutt med det pratet om superlæreren!

 

Hovedbildet til saken er frigjort undere denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]