Vil stille norskkrav til barnehageansatte

Regjeringen ønsker å lovfeste et krav til norskspråklig kompetanse blant ansatte i barnehager.   En fersk rapport, utført for Utdanningsdirektoratet, viser at det er…

9. februar 2016

Regjeringen vil ha lovfestet krav til norskkompetanse blant ansatte i barnehager. Forslaget vil bli lagt fram for Stortinget til våren, skriver Aftenposten. (Foto: Pixabay)

En fersk rapport, utført for Utdanningsdirektoratet, viser at det er store forskjeller i landet når det kommer til barnehageansattes språkkunnskaper, skriver Aftenposten.

Blant annet svarer én av tre styrere i barnehager som har minst én minoritetsspråklig ansatt, at de opplever at norskkunnskapene hos minoritetsspråklige ansatte er for dårlig til at de kan kommunisere godt med foreldre, barn og kolleger.

Resultatet bekymrer kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H):

– Vi vet at en god barnehage er en hvor barna lærer nok norsk til å legge grunnlaget for å begynne på skolen, og da er de ansatte det viktigste. Jeg tror mange foreldre tenker på det og kanskje er bekymret.

Røe Isaksen mener barnehage og skole er to av de viktigste integreringsplattformene.

– Vi vet at i Oslo kan én av fire elever så lite norsk når de begynner på skolen at de ikke klarer å følge undervisningen, og da sakker de akterut, sier han til Aftenposten.

Forslaget vil bli lagt fram for Stortinget til våren.

• Dette er ikke veien å gå, mener professor: Les hele saken i Aftenposten

Relevante lenker:
SL: Kortere ventetid på barnehageplass
SL: Positiv til ny forskrift om politiattest i barnehager

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen.