Positiv til ny forskrift om politiattest i barnehager

Alle som skal jobbe i barnehage må ha politiattest fra dag én. Det er Skolenes landsforbund enig i.     Regjeringen endrer forskrift om…

17. november 2015

Alle som jobber i barnehage må ifølge ny forskrift ha levert politiattest før de begynner i jobben (Foto: Pixabay)Alle som skal jobbe i barnehage må ha politiattest fra dag én. Det er Skolenes landsforbund enig i.

Regjeringen endrer forskrift om politiattest i barnehager. Ny forskrift er i hovedsak en oppdatering av gjeldende rett.

Barn skal ha en trygg og god start på livet i barnehagen. Da er det viktig at ansatte i barnehagene er egnet til jobben, opplyser kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

– Ny forskrift vil gjøre det enda tryggere for barna. Den gjør det også lettere for foreldre, ansatte og barnehageeiere å vite hvilke regler som gjelder, sier Røe Isaksen.

I tillegg til politiattest fra dag én, må barnehagene også vurdere om anmerkninger i attesten gjør søkere uegnet til å jobbe i barnehage, ifølge den nye forskriften.

– Viktig tiltak

SL-leder Anne Finborud.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, mener krav om politiattest fra dag én er et viktig og tidsriktig tiltak.

– Dette er med på å styrke arbeidstakernes tilsettingsvilkår, som igjen gir styrket tillitt til de ansatte. Og barna får en tryggere tilværelse i barnehagen. Bra tiltak av regjeringen, sier Anne Finborud.

Ny forskrift strammer også inn regelverket på enkelte punkter:

– Personer som jobber mindre enn 14 dager skal ikke lenger slippe å levere politiattest. Alle som jobber i barnehage må ha levert attest før de begynner i jobben, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Politiattesten gir mer informasjon enn tidligere. Attesten viser om personen er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for seksualforbrytelser mot barn eller voksne. Den gir også informasjon om mishandling i nære relasjoner, vold, ran eller narkotikaforbrytelser.

– Med ny forskrift må barnehageeier vurdere om andre anmerkninger enn seksuelle overgrep mot mindreårige gjør personen uegnet, sier Røe Isaksen.

– Ingen garanti

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)

ren politiattest på ansettelsestidspunktet er ikke en garanti for at personen er egnet til å jobbe i barnehage, eller ikke begår lovbrudd senere, understreker kunnskapsministeren.

– Den nye forskriften tydeliggjør at barnehager har mulighet til å innhente oppdaterte opplysninger fra politiet om en person som allerede er ansatt.

Personer dømt for seksuelle overgrep mot mindreårige har fremdeles yrkesforbud i barnehage.

Ny forskrift trer i kraft 1. desember.

Relevante lenker:

SL: Satser millioner på barnehagelærere

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]