– Statlige skolemidler til kommunene

Staten bruker årlig rundt 1,5 milliarder kroner på skoleutvikling. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil la kommunene gradvis overta mer av disse midlene.  …

5. september 2016

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil lette dagens skolefag for «stofftrengsel». (Foto: SL)

Det blir et av de viktigste grepene i den kommende stortingsmeldingen om skoleutvikling, som kommer neste vår, sier Isaksen til NTB ifølge NRK.

– Vi etablerer nå et nytt system der skolene og skoleeierne får et større ansvar for sin egen utvikling. I stedet for at staten skal bruke store summer hvert år på statlige programmer for kvalitetsutvikling, vil vi flytte de ressursene ut til skoleeierne. Det er de som vet hvor skoen trykker, sier statsråden.

Lesestrategi

Staten bruker årlig om lag 1,5 milliarder kroner i nasjonale utviklingsprogrammer i skolen.

De siste årene har store summer blant annet blitt brukt på en ny realfagsstrategi, en egen ungdomstrinnsatsing og en lesestrategi.

Det er nasjonale satsinger av denne typen Isaksen mener kommunene, og også universitetene og høgskolene, i større grad selv skal ta hånd om fremover.

– Det betyr ikke at det skal bli slutt på enhver statlig skoleutvikling, men det viser tydelig hvilken retningen vi ønsker å gå i, sier Isaksen.

– Midlene må sikres

Nestleder i SL, Terje Moen.

Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund, tror en overføring av statlige skolemidler til kommunene medføre økte forskjeller i Skole-Norge.

– Det må sikres at midlene går til det de er tiltenkt, nemlig å gjøre norsk skole bedre. Vi er skeptisk til at slunkne kommunekasser får tilført midler uten intensiver, sier Moen.

• KS avviser at en overføring av de statlige midlene kan føre til større forskjeller i skoletilbudet kommunene mellom. Les hele saken hos NRK

Relevante lenker:
SL:
Trond Giske vil ha lærerne tilbake til staten
SL: Fjern forhandlingsansvaret fra KS og legg ned Utdanningsdirektoratet[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]