– SL kjempet for mine rettigheter

23. juni 2017

Runa Næss Thomassen har markert seg som en engasjert person i fylkeslaget i Oslo. (Foto: Privat/SL)

– Da jeg skulle finne ut av mine egne rettigheter på arbeidsplassen oppdaget jeg at det var de lokale tillitsvalgte i Skolenes landsforbund som kjempet for mine rettigheter, sier Runa Næss Thomassen (27).

Tekst: SIDSEL VALUM, I skolen

Til daglig er Runa Næss Thomassen lærer på Oslo VO Helsfyr, hvor hun underviser voksne elever med innvandrerbakgrunn i alderen 18 til 65 år i norsk og samfunnsfag.

27-åringen meldte seg inn i SL for bare ett år siden, og har allerede markert seg som en engasjert person i fylkeslaget i Oslo. På nyåret ble hun valgt inn som medlem av fylkesstyret, og hun er også hovedverneombud på arbeidsplassen.

– Hvorfor Skolenes landsforbund?

– Jeg har vært med i LO før, i Handel og Kontor. Da jeg skulle finne ut av mine egne rettigheter på arbeidsplassen oppdaget jeg at det var de lokale tillitsvalgte i SL som kjempet for mine rettigheter. Det var SL jeg hørte om blant kollegene. SL er nå den største fagforeningen på skolen min, med fantastisk dyktige tillitsvalgte, sier Næss Thomassen til frifagbevegelse.no.

– Mener du at SL blir hørt og har gjennomslag?

– På skolen opplever jeg det. Utdanningsetaten er en stor og satt organisasjon hvor endringer ikke skjer over natta, men SL er en viktig part og jeg har sett saker hvor SL har vært helt essensiell.

– Hvilke saker brenner du mest for å få gjennomført?

– På skolen min brenner jeg mest for at elevene mine skal få en bedre livssituasjon. De har det ikke lett. Utdanningsetaten, Nav og hele det norske samfunnet kan gjøre livet veldig mye bedre for dem. Pri én for meg er elevene mine, de har det mye verre enn oss andre.

Relevante lenker:
SL: Roger Vinje ny SL-leder i Oslo
SL: – Bra forhandlingsresultat i Oslo kommune

Skolenes landsforbund på Facebook!