Sinker eller vinnere?

Noe er galt når elever som er over snittet på internasjonale tester skårer så dårlig på eksamen, mener forbundssekretær Geir Allan Stava.   Stava…

10. januar 2017

Stava sikter til et innlegg professor Svein Sjøberg hadde på trykk i Aftenposten 9. januar. I innlegget peker Sjøberg på det nokså absurde at statsminister Erna Solberg i nyttårstalen var stolt over at norske elever nå lå over OECD-snittet i matematikk, naturfag og lesing. De samme elevene ble av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen beskrevet som et stort og økende problem da hele 42 % fikk 1 eller 2 til eksamen i matematikk, skriver Sjøberg.

Stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien (Sp) har lest innlegget til Svein Sjøberg, og har valgt å utfordre kunnskapsministeren i Stortingets spørretime onsdag:

«Hvordan mener statsråden vi skal forstå forskjellen mellom resultatene på vår egen nasjonale eksamen og PISA-resultatet fra 2015,» er spørsmålet Tingelstad Wøien har varslet.

Sp-representanten mener det er merkelig at regjeringen «skryter» av de gode, internasjonale resultatene – samtidig som de samme elevene gjør det dårlig på eksamen.

«Det ser ut til at en ønsker å understreke at det er Høyres skolepolitikk som har gjort susen. Det kom ikke fram da eksamensresultatene for de samme elevene var elendige,» skriver Tingelstad Wøien i sin begrunnelse for spørsmålet.

Forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Geir Allan Stava, mener det er grunn til å være kritisk:

– Når mange norske skoleelever gjør det dårlig på eksamen hjemme, og samtidig skårer svært bra på internasjonale tester, er det grunn til å rope varsku. Det er grunn til å være kritisk til en eksamen som gir 42 % karakteren 1 eller 2. I stedet for å dømme elevene, skolen og lærerne nord og ned for dette resultatet, var det ingen som fant grunn til å stille det enkle spørsmålet: Kan det være selve eksamenen som er dårlig?

Forbundssekretær Geir Allan Stava. (Foto:SL)

Relevante lenker
SL: – PISA ensretter skolen og stresser elevene
SL: Sp vil kaste PISA ut av skolen
SL: Ofrer vi norske ungdommer på PISAs alter?
SL: – Nasjonale prøver bør avvikles
SL: Best i Norden i matematikk