– Send seksåringene tilbake til barnehagen

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er åpen for å kutte siste skoleåret i grunnskolen. Skolenes landsforbund er åpen for å kutte ett år, men det må være det første.

6. oktober 2024

Skolenes landsforbund mener at det er bedre å starte senere på skolen enn å kutte siste året av skoleløpet. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

– La seksåringene gå i barnehagen, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) er åpen for å kutte ett av ti skoleår i grunnskolen. Nå skal et utvalg se på saken, skriver Aftenposten (bak betalingsmur). Utdanningsnytt har også omtalt saken.

– Vi er enige med kunnskapsministeren i at ingenting tyder på at utvidelsen med ett ekstra skoleår har ført til mer læring. Men forutsatt at første klasse fortsatt skal være lekbasert, vil et kutt av siste året i realiteten da bli mer som å kutte nærmere to år. Og det er et eksperiment vi ikke kan være med på, slår Mette Johnsen Walker fast.

Skolenes landsforbund vil heller sende seksåringene tilbake i barnehagen, og la de begynne i skolen året de blir sju. Vi mener dagens niendeklassinger ikke er modne nok til å velge hvilken videreutdanningsretning de vil gå i. Sjansen for feilvalg er større jo yngre elevene er når de må velge. Noen elever i videregående må bo på hybel. Å sende unger på hybel når de bare er 14-15 år grenser til uforsvarlig.

– Gå gjerne videre med å få utredet et kortere grunnskoleløp, men start i riktig ende, oppfordrer forbundsleder Mette Johnsen Walker.