– Sammen snekrer vi god skole- og tariffpolitikk

Landsstyret i Skolenes landsforbund er samlet til møte på Sørmarka, onsdag til fredag. – Jeg håper på gode debatter og gode vedtak, som setter standarden for en god skole- og tariffpolitikk inn i den nye perioden, sa forbundsleder Mette Johnsen Walker i sin åpningshilsen.

23. mars 2022

Forbundsleder Mette Johnsen Walker hilser landsstyret i Skolenes landsforbund velkommen til Sørmarka. (Foto: SL)

Hun viste til at samlingen på Sørmarka er det første møtet i landsstyret etter landsmøtet i Sarpsborg i november i fjor.

– Hjertelig velkommen, også til æresmedlemmene. Som dere ser av sakspapirene, er det en god del organisasjonssaker og flere økonomisaker enn vanlig. Det er helt naturlig etter et landsmøte. Vi skal også gjennom en tariffsak, som er hovedoppgjøret. Den kan jeg snakke mye om her og nå, men jeg skal spare meg til saken skal behandles torsdag ettermiddag, sa forbundsleder Mette Johnsen Walker i sin åpningshilsen.

Hun nevnte også at landet har fått ny regjering, og at de ikke ligger på latsiden hva gjelder utdanningspolitikk, som også speiles i sakspapirene.

– Jeg kan også si at LO har hatt det ganske travelt, for mye politikk har ligget på vent i påvente av ny regjering. Det gjør også at vi på forbundskontoret har fått det utrolig travelt, men jeg er sikker på at vi prioriterer ganske så riktig. Jeg håper på gode debatter. Det er så kjekt å være her på Sørmarka, spesielt når det også er folk fra andre organisasjoner i LO til stede. Endelig får vi treffe fagforeningskamerater, sa forbundslederen.

Aktuelle saker på landsstyremøtet: Yrkesfaglig fordypning (YFF), vold og trakassering i skolen, reformer i skolen (paneldebatt), fagskolene, hovedoppgjøret, etter- og videreutdanning i skole og barnehage og Hurdalserklæringen.

Relevante lenker
SL: Digitalt medlemsmøte om lønnsoppgjøret
SL: – Krever realt lønnsløft for våre medlemmer
SL: – Vi skal fortsatt lytte til grasrota