Rekordmange lærere på skolebenken

5.300 lærere får tilbud om å delta i videreutdanning fra høsten. Alle godkjente søknader i matematikk har fått tilbud om plass. Aldri før har…

27. mai 2015

Flertallet av lærerne som har søkt, får nå tilbud om videreutdanning. (Foto: Pixabay/SL/Illustrasjon)

Aldri før har så mange lærere søkt om videreutdanning, sa Høyre-leder Erna Solberg under partiets landsmøte tidligere i år.

Lærernes tørst etter kunnskap begeistrer også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Vi er svært fornøyde med gode søkertall, og stolte av at langt de fleste har fått studieplassene de har ønsket seg, sier han.

1.548 lærere som får tilbud om videreutdanning har søkt om stipend, mens 3.752 har vikarordning.

Søknadene er prioritert slik det tidligere er informert om, opplyser Kunnskapsdepartementet.

Søkere i matematikk, engelsk, norsk, samisk og norsk tegnspråk er tildelt plass så sant det er ledig kapasitet på det aktuelle studietilbudet, deretter søknader i naturfag.

Antall lærere som får tilbud om videreutdanning i de prioriterte fagene er:

• Matematikk: 1.780 lærere
  • Norsk: 679 lærere
  • Engelsk: 613 lærere
  • Naturfag: 461 lærere

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)

377 av søknadene som var godkjent av skoleeierne får ikke plass i vikar- eller stipendordningen. Mange flere lærere søkte, men fikk avslag av kommunene.

Alle godkjente stipendsøkere har fått tilbud om plass, bortsett fra fem som hadde søkt tilbud som ble avlyst. Til sammen har femten søkere ikke fått plass på norsk og engelsk, på grunn av avlyste tilbud og oversøking.

– Flertallet av de som har søkt, får nå tilbud om videreutdanning, og dette er en flerårig satsing. De som ikke har fått plass nå, vil vi gjerne se igjen i søkerbunken til neste år, oppfordrer Røe Isaksen.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]