Privatskole mister godkjenning

Norsk Fotterapeutskole i Kristiansand mister sin godkjenning med umiddelbar virkning. Det opplyser skolens advokat Anders Lindseth. Han sier at skolen aksepterer at Utdanningsdirektoratet trekker…

19. februar 2016

Utdanningsdirektoratet viste ingen nåde med Norsk Fotterapeutskole. Skolen kreves nedlagt med umiddelbar virkning, og politianmeldelse kan følge i kjølvannet. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Det opplyser skolens advokat Anders Lindseth. Han sier at skolen aksepterer at Utdanningsdirektoratet trekker tilbake godkjenningen.

Bakgrunnen er juks med elevtall, ifølge NRK.

Utdanningsdirektoratet viste altså ingen nåde med Norsk Fotterapeutskole. I den endelige tilsynsrapporten, som ble klar fredag, går det fram at skolen mister godkjenning til å drive videre etter å ha jukset med elevtall. Etter over 40 års drift er det dermed slutt for den tradisjonsrike utdanningsinstitusjonen, skriver Fædrelandsvennen (betalt innhold).

– Private skoler finner på finurlig vis måter å spise seg inn i et marked som helt klart bidrar til å svekke den offentlige skolen i Norge. Kunnskapsdepartementet må sette en permanent stopper for denne svært uheldige praksisen, sier SL-nestleder Terje Moen.

Norsk Fotterapeutskole kreves nedlagt med umiddelbar virkning, og politianmeldelse kan følge i kjølvannet.

Den private videregående skolen hadde godkjennelse for 32 elever i Kristiansand.

Relevante lenker:
SL: – Privatskoler undergraver den norske samfunnsmodellen
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen