– Stjeler tid fra undervisningen

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]…

27. januar 2016

SV-leder Audun Lysbakken har kastet seg inn i den skolepolitiske debatten. (Foto: Marius Nyheim Kristoffersen/SV)
.

SV-leder Audun Lysbakken mener politikerne detaljstyrer skolene og lærerne for mye.

Tekst: SIDSEL VALUM, I skolen

Lysbakken, som også er partiets parlamentariske leder, har nylig gått fra Stortingets helse- og omsorgskomite til utdanningskomiteen. Der har han overtatt plassen til SV-representant Torgeir Knag Fylkesnes.

Nå skal Audun Lysbakken fronte partiet i saker som gjelder skoler og barnehager i tiden fram til stortingsvalget i 2017.

Tillitsreformer i kommunene

– Politikerne må i mindre grad styre det som skjer i klasserommet, for å komme bort fra overdreven bruk av testing og rapportering – som stjeler tid fra undervisningen. Dette er med på å undergrave lærerens faglige autonomi og autoritet, sier Lysbakken til I skolen, fagbladet til Skolenes landsforbund (SL).

SV-lederen mener det bør gjennomføres tillitsreformer i hver kommune.

– Det er noe vi foreslår i kommunestyrer rundt om i landet, for å jobbe systematisk med å fjerne byråkrati og overstyring.

– Gi forhandlingsansvaret tilbake til staten

Landsmøtet i SV har tidligere vedtatt å gå imot at forhandlingsansvaret for lærerne skal føres tilbake til staten. Nå har partiet snudd i den saken, ifølge Audun Lysbakken.

– SV mener at vi må styrke den nasjonale styringen av skolen. Stortinget må tørre å styre mer i det store. Det vil si legge noen felles grunnleggende krav til kvalitet i skolene våre som skal gjelde alle skoler over hele landet. Eksempler på det er at det må være et nasjonalt ansvar å legge til rette for et statusløft for læreryrket. Derfor ønsker vi at staten skal ta tilbake forhandlingsansvaret for lærerne. Vi gikk inn for det under streiken i 2014, og kommer til å fortsette å foreslå det, sier Audun Lysbakken til I skolen, etter at han mandag møtte leder Anne Finborud i SL og resten av forbundsledelsen i deres lokaler i Folkets Hus i Oslo.

– Staten må overta læreroppgjøret for å gjenreise lærernes faglige autoritet, og politikernes respekt for lærernes autoritet, sier SV-lederen.

• SV går inn for en nasjonal norm for lærertetthet: Les hele saken hos I skolen (FriFagbevegelse.no)

Politikerne må i mindre grad styre det som skjer i klasserommet, mener SV-leder Audun Lysbakken. (Foto: SL)

Relevante lenker:
SL: Audun Lysbakken: – Hva er vitsen med heldagsskolen?
SL: Fjern forhandlingsansvaret fra KS og legg ned Utdanningsdirektoratet
SL: – Helt i tråd med SLs skolepolitikk