Ønsker forslag på kandidater til sentrale verv

Valgkomiteen er i gang med prosessen som skal foreslå hvem som skal bekle sentrale verv i forbundet fra august 2025.

9. april 2024

Valgkomiteen i Skolenes landsforbund, landsmøtet i 2025 i Kirkenes.
Valgkomiteen ønsker innspill på kandidater som kan ta på seg fremtidige, sentrale verv i Skolenes landsforbund. Bjørnar Mortensen Vik (oppe fra venstre), Ninni Jensen, Sindre Mehren Green, Astrid T. Kjelsnes og Arild Vinkenes. (Foto: Skolenes landsforbund/LO i Drammen og omegn (skjermdump))

Når landsmøtet i Kirkenes er over 4. april 2025, har Skolenes landsforbund fått ny leder. Det er sikkert, fordi Mette Johnsen Walker har varslet at hun ikke tar gjenvalg. Hvem som overtar som forbundsleder, er det valgkomiteen som skal foreslå.

Landsmøtet skal også velge 1. nestleder, 2. nestleder og forbundssekretærer.

Valgkomiteen har startet det møysommelige arbeidet med å kartlegge hvem som ønsker gjenvalg og nye, aktuelle kandidater. Her er det viktig å presisere at ikke alle er på valg fordi de har trukket seg, men fordi man velges for fire år av gangen.

Les også: Disse utgjør valgkomiteen i Skolenes landsforbund

Valgkomiteen oppfordrer alle fylkeslag, foreninger, klubber og tillitsvalgte/medlemmer til å komme med forslag til kandidater som kan bekle sentrale verv for perioden 2025-2029.

Det gjelder også kandidater til forbundsstyret, kontrollkomité og følgende utvalg:

• Pensjonsutvalget
  • Tariffpolitisk utvalg (forbundsstyret)
  • Utdanningspolitisk utvalg
  • Tegnspråkfaglig utvalg
  • Samepolitisk utvalg
  • Organisasjonsutvalget

Fylkeslagene må innstille representanter til landsstyret for perioden 2025-2029. Landsstyret består av to medlemmer fra hvert fylke. Det skal også velges fire varamedlemmer per fylke (to per representant).

Innstilling til landsstyremedlemmer og forslag til andre sentrale verv sendes til valgkomiteen v/leder Bjørnar Mortensen Vik på bmv@skolenes.no

Frist for å sende forslag er 1. november 2024

Valgkomiteen skal legge fram sitt forslag senest fjorten dager før landsmøtet i Kirkenes.