– Røe Isaksen er en idéløs skoleminister

1. februar 2016

Som nytt medlem i utdanningskomiteen vil Audun Lysbakken skape en mer kreativ skole.

SV-leder Audun Lysbakken mener Torbjørn Røe Isaksen (H) knapt har fått til noe som statsråd. Bortsett fra å la prøver, tester og kartlegging i skolen ta overhånd.

Lysbakken, som nå går inn i Stortingets utdanningskomite, mener Torbjørn Røe Isaksen og Høyres usvikelige tro på tester og prøver i skolen har tatt fullstendig av, skriver VG.

SV-lederen mener grensen for det testregimet som regjeringen oppmuntrer til, er overskredet for lenge siden.

– Vi er mot de prøvene som ikke har en dokumentert læringseffekt. Vi må styre skolen etter barnas behov, og ikke etter politikernes behov for å få mest mulig statistikk, sier Lysbakken.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) . (Foto: SL)
Torbjørn Røe Isaksen.(Foto: SL)

Torbjørn Røe Isaksen mener Lysbakkens angrep er rettet like mye mot skolenes kunnskapsarbeid som mot ham selv.

– Vi må sjekke hva elevene lærer på skolen, og vi må kunne sammenligne kommuner. SVs løsning er å avskaffe de nasjonale prøvene og det er i praksis et frontalangrep på kunnskap og krav i skolen, svarer Røe Isaksen ifølge VG.

Han minner om at det er færre obligatoriske prøver nå enn da SV satt i regjering, ettersom dagens regjering har fjernet en prøve i videregående.

Relevante lenker:
SL: – Stjeler tid fra undervisningen
SL: – Hva er vitsen med heldagsskolen?
SL: – Røe Isaksen pøser på med feil medisin
SL: Ofrer vi norske ungdommer på PISAs alter?

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]