Enighet i HUK-området

Ingen streik ved skoler, høyskoler, sykehus og museer. Skolenes landsforbund (SL) brøt natt til fredag 9. september forhandlingene med Virke. Også Unio, Akademikerne og…

15. november 2016

Blir ikke partene enige innen fristen, kan det bety tomme skolepulter ved flere skoler. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Ingen streik ved skoler, høyskoler, sykehus og museer.

Skolenes landsforbund (SL) brøt natt til fredag 9. september forhandlingene med Virke. Også Unio, Akademikerne og Lederne brøt forhandlingene med Virke for medlemmene innen helse-, utdanning- og kultursektoren (HUK-området).

Oppgjøret i HUK-oppgjøret omfatter totalt 22 meklinger, som alle har gått parallelt, og startet torsdag 17. november klokken 10.00.

Enige om ny tariffavtale

Partene hadde frist for å bli enige til midnatt natt til lørdag, men ble sittende og mekle nærmere fem timer på overtid før de ble enige.

Partene ble enige om en ny tariffavtale mellom Hovedorganisasjonen Virke som representerer arbeidsgivere innenfor HUK-området, og 21 forbund i Unio og Akademikerne samt Lederne og Skolenes landsforbund.

Enigheten innebærer videreføring av offentlig tjenestepensjon og offentlig AFP for konkrete sykehus integrert i spesialisthelsetjenesten, skoler, høgskoler og museer. Samtidig er det åpnet for hybridpensjon på visse vilkår og etter avtalte prosedyrer.

– Partene jobbet konstruktivt for å komme fram til ordninger alle kan være fornøyde med, sier forbundssekretær Geir Granås som representerte SL i meklingen.

Relevante lenker:
SL:
Brudd i HUK-forhandlingene

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen