Brudd i HUK-forhandlingene

Skolenes landsforbund (SL) brøt natt til fredag forhandlingene med Virke.   Også Unio, Akademikerne og Lederne brøt forhandlingene med Virke for medlemmene innen helse-,…

9. september 2016

Nestleder i SL, Terje Moen.

Skolenes landsforbund (SL) brøt natt til fredag forhandlingene med Virke.

Også Unio, Akademikerne og Lederne brøt forhandlingene med Virke for medlemmene innen helse-, utdanning- og kultursektoren (HUK-området) i 01-tiden natt til fredag.

Nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund har representert SL i forhandlingene, sammen med forbundssekretærene Brit Langvik og Geir Granås.

Hybridpensjon

Terje Moen forklarer bruddet med at Virke vil ta styringsretten over pensjonsordningene.

– Hovedårsaken til bruddet, er at Virke ønsket styringsrett på endringer til hybridpensjon i blant annet skoler, høyskoler og spesialisthelsetjenesten, noe Skolenes landsforbund ikke kunne slutte seg til, sier Moen.

LO og YS aksepterte forslaget til lønnsoppgjør – hvor altså framtidige pensjonsordninger var den vanskeligste nøtten å knekke.

Kan bli streik

Nå blir det riksmeklerens oppgave å få til en enighet om endringer i pensjonsordningene til ansatte i private virksomheter i helse-, utdannings- og kultursektoren. Klarer han ikke det, blir det streik for flere tusen medlemmer i de fire organisasjonene.

Siden de fleste virksomhetene i HUK-området, som skoler, høyskoler og helseinstitusjoner, driver i samme sektor som tilsvarende offentlige virksomheter, er lønns- og arbeidsvilkår langt på vei de samme som i det offentlige. SL kan ikke akseptere noen svekkelse, ifølge nestleder Terje Moen.

Virke vil gi virksomhetene muligheten til å avvikle den eksisterende ytelsespensjonsordningen og erstatte den med en ny hybridpensjon.