LO Kommune Østfold i startgropa

Skolenes landsforbund Østfold er en sentral pådriver i dannelsen av LO Kommune Østfold.   Fylkesleder i Skolenes landsforbund Østfold, Jon Oddvar Holthe, sier de…

13. desember 2016

Jon Oddvar Holthe, fylkesleder i SL Østfold. (Foto: Sidsel Valum, I skolen)

Fylkesleder i Skolenes landsforbund Østfold, Jon Oddvar Holthe, sier de har innledet et samarbeid på tvers av forbundene i fylket, under LO Kommune. Også Fagforbundet var til stede på det første møtet, ifølge Holthe.

– Det er allerede bestemt å avholde et nytt møte 1. februar. Innen den tid, skal vi på forhånd tenke ut hva LO Kommune Østfold skal jobbe med og hvordan styret skal settes sammen. Til dette møte blir også Fellesorganisasjonen (FO) og Musikernes fellesorganisasjon (MFO) invitert.

Den aktive fylkeslederen har allerede etablert et godt samarbeid med LO i fylket.

– SL Østfold og LO er allerede enige om å arrangere en utdanningskonferanse ved skolestart høsten 2017, der vi slår litt på stortromma og inviterer bredt, sier Jon Oddvar Holthe.

Sammen med Ulf Lervik, LOs distriktssekretær i Østfold, har Holthe skrevet leserinnlegg der de sammen refser regjeringen for å fjerne 600 lærerstillinger i ungdomsskolen.

– For SL er det viktig å ha et godt og formalisert samarbeid med LO. Jo større tyngde som stiller seg bak et budskap, jo større er sannsynligheten for at man når ut. Det er vi opptatt av her i Østfold, og vi jobber aktivt for å sette SL på agendaen i LO i Østfold, sier fylkesleder Jon Oddvar Holthe.

Forbundsleder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, er invitert til å holde innledning på LO Østfold sin fylkeskonferanse i februar.

FAKTA: LO Kommune

LO Kommune ble opprettet i 1997 og består av følgende forbund i kommunal sektor:

LO Kommune har 181.070 aktive medlemmer i kommunal sektor (Kilde: LO Kommune)

Relevante lenker:
SL: Debattmøte i Fredrikstad ble en suksess