Mange jern i ilden

19. august 2015

Jon Oddvar Holthe er ny fylkesleder i SL Østfold. (Foto: Privat)

Den nye fylkeslederen i SL Østfold, Jon Oddvar Holthe, reiser flere ganger i året til Romania for å hjelpe barn i barnehjem og vanskeligstilte familier.

Tekst: SIDSEL VALUM, I skolen

Her hjemme er familien hans beredskapshjem for barnevernet. Han jobber også med omplassering av dyr, ved siden av lærerjobben.

Første gang Jon Oddvar Holthe besøkte Romania var for tre år siden, da han ble med på sin første tur med non profit-organisasjonen Hand- 2Hand, som bistår barnefamilier og barnehjem med klær, økonomisk støtte til utdanning og annen hjelp.

Han og en gruppe elever på malerlinja ved Borg videregående skole pusset opp en skole i nærheten av Bucuresti.

Siden da har turene blitt mange, seks ganger i året besøker organisasjonen Romania med bistand.

Norske elever i Romania

− Vi har samarbeid med fire barnehjem i Bucuresti, og fire barnefamiler, forteller Jon Oddvar Holthe, som til daglig er lærer i Ofta (overflatebehandling), og underviser elever på VG2 i malerfaget og renhold.

Elevene på skolen er gjennom undervisningen involvert i prosjekter i Romania.

− Vi har med elever fra helse og oppvekst og håndverksfagene. Gjennom prosjekter i Romania oppfylles de fleste kompetansemålene i den generelle delen av læreplanen, sier Jon Oddvar Holthe.

Han er adjunkt og har fagbrev som maler. Etter å ha drevet eget malerfirma begynte han som yrkesfaglærer for sju år siden. I mai i år var han ferdig med yrkesfaglærerutdanning ved HiOA.

Jon Oddvar Holthe ble valgt som ny leder av SL Østfold på årsmøtet til fylkeslaget i vår.

Han er også ny som plasstillitsvalgt og leder for klubben med 42 medlemmer på Borg videregående skole.

Den aktive læreren er på fritida også HMS-ansvarlig i foreningen SPCA Norge, som blant annet jobber med rådgivning om dyrehold og dyreredning i samarbeid med myndighetene.

Ny tillitsvalgt

Jon Oddvar Holthe synes SL er en fin og likeverdig organisasjon. Han er ny fylkesleder i SL Østfold. (Foto: Privat)

– Hvorfor SL?

– Jeg har vært medlem siden jeg begynte som lærer, og synes det er en fin og likeverdig organisasjon.

– Hva gir det deg å være tillitsvalgt?

– Det vet jeg ikke ennå, fordi jeg er ny! Men jeg synes det er spennende med forhandlinger, og ønsker å lære mest mulig.

– Største utfordringen som tillitsvalgt?

– Å sette seg inn i systemet, lover og avtaleverk. I sommer brukte jeg tid på hovedtariffavtalen.

– Mener du at SL blir hørt og har gjennomslag?

– Jeg synes vi har begynt å få det. Forbundsleder Anne Finborud gjør en kjempejobb.

– Hvilke saker brenner du mest for å få gjennomført?

− Jeg ønsker ingen forskjellsbehandling.

– Hvilken bok leste du sist?

– «Shantaram» av Gregory David Roberts, en fantastisk bok.

FAKTA:

Jon Oddvar Holthe

Alder: 42

Sivilstatus: gift med Nina, har to barn

Arbeidsplass: Borg videregående skole i Sarpsborg

Tillitsverv: plasstillitsvalgt, hovedverneombud på skolen og leder av SL Østfold

Artikkelen er hentet fra siste utgave av medlemsbladet I skolen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]