Krever rimelig og ren kraft til industrien

LO bør kreve at færre kraftledninger legges ut av landet, mener Skolenes landsforbund.   Norge har verdens reneste industri. En offensiv næringspolitikk med sikte…

17. juli 2015

LO bør kreve at vi lar være å legge stadig flere kraftledninger ut av landet, for å hindre at prisene på kraft øker i Norge. (Foto: Pixabay/SL)

Norge har verdens reneste industri. En offensiv næringspolitikk med sikte på grønne industriarbeidsplasser for framtiden bør være vårt fokus, er det klare budskapet fra Skolenes landsforbund til LOs nye handlingsprogram 2017 – 2021.

Arbeidet med programmet pågår for fullt. I den forbindelse ønsker LO innspill, før det endelige programmet vedtas på kongressen i 2017.

Vi bør ta vare på vårt komparative fortrinn med rimelig og ren kraft til industrien, mener SL. (Foto: Pixabay/SL)

Forbundsleder Anne Finborud og forbundssekretær Geir Allan Stava har følgende innspill til LO hva gjelder «miljø og klima»:

• Også grønn industri krever kraft. LO bør kreve at vi lar være å legge stadig flere kraftledninger ut av landet, for å hindre at prisene på kraft øker i Norge. Vi bør ta vare på vårt komparative fortrinn med rimelig og ren kraft til industrien.
  • Uten dette fortrinnet står vi i fare for at framtidens grønne arbeidsplasser havner andre steder enn i Norge.
  • Og så vil vi minne om at omstilling til en ny grønn og klimavennlig hverdag krever høy kompetanse. Skole og utdanning er viktig også her!

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen: CC0 Public Domain/FAQ

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

Forbundssekretær Geir Allan Stava.
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]