Innspill til skjermbrukutvalget

Hovedfokus er å ruste de ansatte til å møte dagens og framtidens skole, mener Skolenes landsforbund. Se alle våre innspill om skjermbruk her!

9. september 2024

Skjerm i skolen. Digitalisering. Artikkel om Skolenes landsforbund sitt syn på skjermbruk.
Det er behov for mer kunnskap om hvordan skjermbruk påvirker oppveksten til barn og unge. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

Regjeringen har nedsatt skjermbrukutvalget som skal gi et bedre kunnskapsgrunnlag om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst. Utvalget har levert en delrapport. De endelige anbefalingene skal leveres Kunnskapsdepartementet innen 1. november 2024.

Skolenes landsforbund har deltatt i referansegruppen til skjermbrukutvalget og bidratt med innspill muntlig i møter.

– Vårt hovedfokus er å ruste de ansatte til å møte dagens og framtidens skole. En nylig undersøkelse blant våre medlemmer om digitalisering viser store forskjeller rundt om i landet, med mange som melder om strukturelle utfordringer, sier forbundssekretær Lene Bakkedal.

Blant barneskolelærere rapporterer 88 prosent om problemer, mens tallet er 90 prosent for ungdomsskolelærere og 73 prosent for lærere på videregående, ifølge undersøkelsen som ble gjennomført i månedsskiftet april/mai i år. Utfordringene varierer fra foreldres innblanding på barnetrinnet til manglende teknisk kunnskap blant elever på videregående.

– Vi ser at ukritisk bruk av digitale ressurser og manglende opplæring i digitale verktøy er store tidstyver. Digitalisering må fremme læring, ikke bare være et mål i seg selv. Det er viktig at tilgang til digitale verktøy ikke er tilfeldig, og at det er enhetlige retningslinjer for bruk på tvers av skoleslagene, sier Lene Bakkedal.

Kompetanseheving er avgjørende, og Skolenes landsforbund støtter forslagene om økt profesjonsfaglig digital kompetanse for alle ansatte i skole og barnehage. Dette bør inkluderes i lærerutdanningen og tilbys som etter- og videreutdanning.

– Når det gjelder elevenes digitale ferdigheter, er det viktig med klare nasjonale retningslinjer og en katalog over godkjente læremidler. Vi støtter at digitale ferdigheter ivaretas som kompetansemål i alle fag, med riktig opplæring for lærerne, sier forbundssekretær Lene Bakkedal.

Nevnte undersøkelse viser at 68 prosent av medlemmene mener det brukes for mye skjerm i skolen, spesielt på ungdomstrinnet. Men dette er også nyansert: Om lag 50 prosent i barneskole og i videregående skole mener at balansen er god, mot 88 prosent på ungdomstrinnet som mener at det er for mye skjermbruk.

Skolenes landsforbund vektlegger lærerens autonomi og mener at økt kompetanse vil føre til bedre valg av verktøy og metoder, tilpasset kompetansemålene.

Les alle innspillene fra Skolenes landsforbund her (PDF)