– Frydefullt å se mestring i klasserommet

Utfordringene i Barnehage- og Skole-Norge er mange, også med tanke på rekruttering. Da er det godt at noen trekker fram de gode historiene.

30. januar 2025

Runar Nørstad

Glad skoleelev.
Mestringsopplevelser kan være store og små, og de gleder like mye! sa Bodil Gullseth, 2. nestleder i Skolenes landsforbund, i en panelsamtale om fremtidens lærerrolle torsdag. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

Kunnskapsdepartementet arrangerte torsdag et fagseminar i Oslo Kongressenter, med tittelen «Fremtidens lærerrolle i barnehage og skole». Der var også Skolenes landsforbund godt representert, med politisk valgte og medlemmer.

«Når er det frydefullt å være lærer», var ett av spørsmålene til deltakerne i en panelsamtale. Bodil Gullseth, 2. nestleder i Skolenes landsforbund, svarte:

– Det er frydefullt å se mestring. Det være faglig mestring, men også det å mestre å snakke foran en klasse for først gang, eller skifte gitargrep i rett tid. Mestringsopplevelser kan være store og små, og de gleder like mye!

På spørsmål om «hva som er din opplevelse av lærerrollen i dag, og hva som har endret seg, svarte Gullseth følgende:

– Det er mye som har endret seg som påvirker lærerrollen, både sammensetning av elevgruppene, krav og forventninger og dokumentasjonskrav. Men også kompetansebehov. Det kreves noe annet i dag enn da jeg tok steget inn i klasserommet for første gang på 90-tallet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

2. nestleder i Skolenes landsforbund, Bodil Gullseth. Panelsamtale om fremtidens lærerrolle. (Foto: Skolenes landsforbund)
2. nestleder i Skolenes landsforbund, Bodil Gullseth, trakk fram gleden ved å oppleve mestring i klasserommet, i en panelsamtale om fremtidens lærerrolle. (Foto: Jeanine Norstad, Skolenes landsforbund)

Formålet med fagseminaret var å gi alle parter del i et oppdatert kunnskapsgrunnlag og sammen oppnå en bredere forståelse for utfordringene i sektoren.

Lærerrollen i barnehage og skole påvirkes av store trender i samfunnet, som økt mangfold i barne- og elevgruppa, utvikling i foreldrerollen, økt sosioøkonomisk ulikhet, digitalisering, demokrati under press og knapphet på arbeidskraft i velferdssektoren, skriver Kunnskapsdepartementet i invitasjonen. De ville diskutere hva disse trendene betyr for barn og unge, for lærernes praksis og profesjonelle rolle. Tre sentrale forskere på lærerrollen og barnehagelærerrollen bidro med innlegg før diskusjoner.

Denne flotte gjengen har i dag representert Skolenes landsforbund på fagseminaret om framtidens lærerrolle i barnehage og skole. Bildet er tatt i forbindelse med et formøte i lokalene til Skolenes landsforbund. Fra venstre: Jeanine Norstad (forbundssekretær i Skolenes landsforbund/lærer i videregående), Bodil Gullseth (2. nestleder i Skolenes landsforbund/grunnskolelærer 1.-10.trinn), Eirin Gulliksen Berghagen (lærer Benterud skole), Trine Lindum (ped.leder Nesbakken barnehage), Marianne Opperud Odden (barne- og ungdomsarbeider Hallingby skole), Einar Myrflott (lærer Marienlyst ungdomsskole) og Evin Budak (lærer Galterud skole). (Foto: Skolenes landsforbund)

Relaterte saker
SL: Står sammen om rekrutteringsutfordringene
SL: Blogg: Hvordan rekruttere og beholde lærere?
SL: – La læreren få være lærer
SL: Undersøkelse ga alarmerende svar