– De tillitsvalgte må få tid til å gjøre jobben

Økt mobilisering tar tid og krever ekstra ressurser. Det kan LO gjøre noe med i det nye handlingsprogrammet, mener Skolenes landsforbund. Arbeidet med LOs…

15. juli 2015

Skal vi klare å mobilisere bedre enn i dag, må de tillitsvalgte ha tid til å gjøre jobben, mener SL. (Foto: Pixabay/SL)

Arbeidet med LOs handlingsprogram 2017 – 2021 pågår for fullt. I den forbindelse ønsker LO innspill, før det endelige programmet vedtas på kongressen i 2017.

Skolenes landsforbund (SL) har følgende innspill til LO hva gjelder mobilisering:

«Skal vi klare å mobilisere bedre enn i dag, må de tillitsvalgte ha tid til å gjøre jobben. Forslagene som er opplistet er arbeidskrevende og tidskrevende. Vi kan forbedre frikjøpsressursene gjennom hovedavtalen. Vi bør også sørge for at de lokale LO-avdelingene har tilstrekkelig med ressurser til både å ta initiativ til og til å koordinere det faglige og politiske arbeidet. Mer aktivitet krever mer ressurser».

Forbundssekretær Geir Allan Stava.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

Innspillet til LOs nye handlingsprogram er signert forbundsleder Anne Finborud og forbundssekretær Geir Allan Stava.

– Hva mener SL med «økt mobilisering», Anne Finborud?

– De tillitsvalgte må få tid til å være en reell part i arbeidslivet og de må få tid til å verve flere medlemmer så fagbevegelsen blir representativ for de ansatte, presiserer hun.

Økte skatteinntekter

På vegne av Skolenes landsforbund, har de også sendt følgende innspill til LO:

• Det er både ønskelig og helt nødvendig å øke skatteinntektene. Vi bør kreve at de økte skatteinntektene «øremerkes» til helse, omsorg skole og barnehage.
  • En vridning fra avgifter, gebyrer og lignende til direkte beskatning vil også kunne virke positivt omfordelende.
  • Vi kan best ta vare på og forbedre kvaliteten i offentlig helse, sosiale tjenester, omsorg og skole ved å innføre nasjonale standarder for kvaliteten i form av bemanning, bygninger og utstyr.

Torsdag publiserer vi en ny sak: Bør ordningen med fri flyt av arbeidskraft vurderes?

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen: CC0 Public Domain/FAQ[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]