Ber Røe Isaksen rydde opp

Skolenes landsforbund reagerer sterkt på at privatskoleinvestorer har tømt skolekassen for store summer, og krever at kunnskapsministeren rydder opp. Dagens Næringsliv (DN) avslørte lørdag…

2. november 2015

Den kreative privatskolen Westerdals er en av skolene som eies av brødrene Løvenskiold. (Foto: SL)

Dagens Næringsliv (DN) avslørte lørdag hvordan brødrene Peder og Nicolai Løvenskiold og det private skolekonsernet Anthon B. Nilsen har tatt ut over 100 millioner kroner fra sine statsstøttede privatskoler.

Pengene ble flyttet fra høyskolen Westerdals ACT opp til eierselskapet, Anthon B. Nilsen.

Avisen skriver at de to privatskoleinvestorene har tømt skolekassen for store summer, blant annet gjennom kompliserte transaksjoner og fusjoner. Dette til tross for strenge regler og forbud mot utbytte, og til tross for et krav om at pengene skal komme elevene til gode.

– Fullt mulig å ta ut utbytte

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, synes det er hårreisende at 100 millioner kroner kan ende opp hos eierne til tross for utbytteforbud.

Nestleder i SL, Terje Moen.

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)
Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marte Garmann)

– Dette viser at det er fullt mulig å ta utbytte for den som ønsker å ta utbytte. Denne saken bekrefter det som Skolenes landsforbund har påpekt hele tiden, nemlig at private skoler på finurlig vis finner måter å spise seg inn i et marked som helt klart bidrar til å svekke den offentlige skolen i Norge. De private skolene trekker ut midler fra felleskassen som burde vært brukt til rekrutteringstiltak til de linjene som sliter med å få nok elever, sier Terje Moen.

Nestlederen krever at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen rydder opp.

– I denne saken må fakta på bordet. Det tror jeg Røe Isaksen forstår. Disse pengene er det elevene som skal ha nytte av, sier Moen.

Det er en klassisk omgåelse av utbytteforbudet, mener Trond Giske (Ap).

– Å benytte interne transaksjoner til å ta penger ut av skolene er en velkjent metode. Men slik DN beskriver det, har Anthon B. Nilsen tatt kreativiteten og oppfinnsomheten til nye høyder, sier Giske, leder av Stortingets utdanningskomité, til Hegnar.no.

– Vi kommer til å stille de spørsmålene vi må for å få de svarene vi trenger, og alle ubesvarte spørsmål skal bli besvart, for å si det veldig enkelt, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til DN.

Kan få konsekvenser

Anthon B. Nilsen har mottatt mer enn en milliard kroner i statsstøtte etter at selskapet begynte å drive privatskoler for om lag 15 år siden. Bare i 2014 fikk konsernet 140 millioner kroner i støtte. I tillegg fikk det i fjor inn 850 millioner kroner i skolepenger fra elevene.

Hvis Anthon B. Nilsen ikke har fulgt reglene, kan det få dramatiske økonomiske følger, skriver DN. I departementsdokumentet fra oktober står det: «det er en risiko for at saken kan medføre ikke uvesentlige økonomiske konsekvenser for konsernet».

Sa nei til friskoleloven

Skolenes landsforbund stilte seg avvisende til regjeringens forslag om å endre privatskoleloven, også kalt friskoleloven, før loven ble vedtatt av Stortinget i juni i år.

– Dette er et eksperiment som åpner for et frislipp av private interessenter i norsk skole, advarte Terje Moen.

Relevante lenker:
SL: – Spillet om den offentlige skolen har begynt
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser
SL: Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole
SL: – Privatisering av norsk skole ødelegger norsk samfunnsliv
SL: Avviste privatskolelov i høring