– Utenlandske arbeidstakere utnyttes på det groveste

Ordningen med fri flyt av arbeidskraft må vurderes på nytt dersom arbeidslivskriminaliteten fortsetter, mener Skolenes landsforbund i et innspill til LOs nye handlingsprogram.  …

16. juli 2015

Utenlandske arbeidstakere som utnyttes på det groveste er uheldigvis et faktum, konstaterer SL som ber LO ta grep. (Foto: Pixabay/SL)

Arbeidet med LOs handlingsprogram 2017 – 2021 pågår for fullt. I den forbindelse ønsker LO innspill, før det endelige programmet vedtas på kongressen i 2017.

Skolenes landsforbund (SL) ønsker at LO vier stor plass til kampen mot arbeidslivskriminaliteten i det nye programmet.

Forbundsleder Anne Finborud og forbundssekretær Geir Allan Stava skriver følgende til LO:

Forbundssekretær Geir Allan Stava.

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

«Mangfold er ingen trussel mot den norske modellen. Men utenlandske arbeidstakere som utnyttes på det groveste er uheldigvis et faktum. Hvis det ikke er mulig å komme arbeidslivskriminaliteten til livs på andre måter, må ordningen med fri flyt av arbeidskraft vurderes. Vi viser til firmaer som driver med dobbelt bokholderi, og der arbeiderne må tilbakebetale store deler av lønna de har mottatt etter at de kommer hjem.»

Hvis vi ikke kan gjøre noe med dette problemet gjennom internasjonalt samarbeid, må vi vurdere å svarteliste disse firmaene. Kanskje også de som hyrte dem inn må kunne straffes på et eller annet vis, mener Skolenes landsforbund.

Fredag publiserer vi en ny sak: LO bør kreve at vi lar være å legge stadig flere kraftledninger ut av landet.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen: CC0 Public Domain/FAQ[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]