SL Telemark inntok Stortinget

– Veldig hyggelig å få besøk av Skolenes landsforbund Telemark, sier stortingsrepresentant Christian Tynning Bjørnø (Ap). Av Runar Nørstad Nylig var fylkesstyret i SL…

19. juni 2015

Fylkesstyret i SL Telemark på Stortinget: Fra venstre: Christian Tynning Bjørnø, Rune Tangerås, Arild Nilsen, Rune Fjeldly, Terje Trondsen, Geir Olav Tveit, Ståle Rise, Jan Tore Hegna og Kristin Juve Sørensen. (Foto: Pressebilde/SL)

Av Runar Nørstad

Nylig var fylkesstyret i SL Telemark på omvisning på Stortinget, etterfulgt av en skolepolitisk prat på komitérommet til Utdanningskomiteen.

Vert for besøket: Ap-representant Tynning Bjørnø – fra Telemark – som også sitter i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.

Sammenfallende synspunkter

Fylkesleder i SL Telemark, Geir Olav Tveit, sier de først fikk en flott omvisning på Stortinget før skolepolitikk generelt sto på timeplanen.

– Vi var innom yrkesfag, endringene i privatskoleloven, læreplaner, omdisponerte timer og lærernes problem med å nå målene i læreplanen på grunn av dette og sentralgitte prøver. Vi var ikke enige om alt, men hadde mange sammenfallende synspunkter, sier Tveit som er lærer ved Porsgrunn videregående skole.

Fylkesstyret ble enige med Tynning Bjørnø om at han skal besøke SL i Telemark.

– Kanskje får vi til et felles oppslag i lokalpressen før høsten valg, sier Geir Olav Tveit.

– Vi rakk dessverre ikke å diskutere KS som arbeidsgiver og Arbeiderpartiets rolle i KS, spesielt styremedlemmenes opptreden i konflikten og streiken i fjor vår. Det får vi komme tilbake til, fortsetter han.

– Lærerne må få nok tid

20150608_Telemark_Stortinget
Stortingsrepresentant Christian Tynning Bjørnø (Ap) i diskusjon med medlemmer av fylkesstyret i SL Telemark.

Christian Tynning Bjørnø sier han presenterte de viktigste sakene utdanningskomiteen jobber med om dagen.

– Vi var skjønt enige om at man må satse bredt hvis man skal styrke skolen for fremtiden. Vi er også enige om at den tverrpolitiske satsingen på etter- og videreutdanning er bra, sier han.

Tynning Bjørnø understreket i møtet med SL Telemark at det viktigste i norsk skole er å sørge for at lærerne har nok tid til å hjelpe elevene – slik at de når sine mål.

– Vi sier alle at læreren er skolens viktigste ressurs. Da må vi passe på at vi har nok av denne viktige ressursen. En god kommuneøkonomi er derfor helt avgjørende. Derfor ønsker Arbeiderpartiet en styrket kommuneøkonomi, altså tre milliarder mer enn regjeringen foreslår. Disse ekstra milliardene gjør at kommunene får bedre muligheter til å satse på skolen, sier Tynning Bjørnø.

– Fellesskolen er viktigst

Også yrkesfag og verdien av å satse på framtidens fagkompetanse var et viktig tema.

– Jeg presenterte hovedtrekkene i Arbeiderpartiets 33 forslag for å styrke yrkesfagene. Jeg fikk innspill fra SL Telemark på hva som må til for å komme et skritt videre med yrkesretting av fellesfagene. Disse innspillene er viktig, og de tar jeg med meg inn i det videre arbeidet, sier Ap-representanten.

Tynning Bjørnø nevner også at de hadde en nyttig runde på regjeringens oppmyking av privatskoleloven.

– Det er viktig at vi støtter hverandre i kampen mot å tillate mer privatisering av skolen. Vi vil heller bruke tid, ressurser og krefter på å gjøre fellesskolen enda bedre.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]