– Truer arbeidsfolk sine rettigheter

Skolenes landsforbund (SL) i Troms gir sin fulle støtte til havnearbeidernes kamp for faglige rettigheter. Av Runar Nørstad SL Troms prioriterte støtte til havnearbeiderne…

13. mai 2015

– Skolenes landsforbund støtter havnearbeiderne fordi de nå kjemper for arbeiderbevegelsens grunnprinsipper, sier leder i SL Harstad og omegn, Frode Bygdnes (t.h.). Her sammen med Henning Hansen, nyvalgt leder i SL Troms og styremedlem Taija Blencke. (Foto: Runar Nørstad, SL)

Av Runar Nørstad

SL Troms prioriterte støtte til havnearbeiderne på sitt representantskapsmøte i Harstad sist uke.

Havnearbeiderne i Tromsø er ute i en sympatistreik, fordi arbeidsgiverne nekter å tegne tariffavtale på havna i Risavika, Stavanger.

– Havnearbeiderne slåss for fagbevegelsens mest grunnleggende rett, retten til å organisere seg og kreve tariffavtale. Havnestyrene prøver for tiden å undergrave denne retten ved å sette transport ut på anbud til firmaer som nekter å inngå tariffavtale. Dette er sosial dumping og truer derfor arbeidsfolk sine rettigheter som er opparbeidet av fagbevegelsen, sier Frode Bygdnes, leder i SL Harstad og omegn.

– Undergraver kollektive avtaler

Skolenes landsforbund støtter havnearbeiderne fordi de nå kjemper for arbeiderbevegelsens grunnprinsipper, understreker Bygdnes.

På representantskapsmøtet i SL Troms i Harstad ble Frode Bygdnes hedret for sitt lange medlemskap i LO. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Frode Bygdnes, leder i SL Harstad og omegn, taler havnearbeidernes sak. (Foto: Runar Nørstad, SL)

– Med sin kamp mot streikebryteri og sosial dumping, er havnearbeiderne i front mot arbeidsgiverne i NHO som angriper små grupper. NHO undergraver landsomfattende, kollektive avtaler og erstatter dem med individuelle lønns- og arbeidsvilkår. Havnearbeiderne fører også vår kamp for avtaleverket og arbeidsfolk sine opparbeidede rettigheter, sier Frode Bygdnes.

SL Troms støtter havnearbeiderne i Tromsø med 5.000 kroner i kampen for tariffavtaler og mot sosial dumping.

Fylkeslaget oppfordrer også LO til snarest å bruke all sin tyngde slik at konflikten blir løst umiddelbart.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]