Hedret for 40 års medlemskap i LO

Leder i SL Harstad og omegn, Frode Bygdnes, var med å stifte NNN-avd. 111 på Harstad meieri for 40 år siden. På representantskapsmøtet i…

7. mai 2015

På representantskapsmøtet i SL Troms i Harstad ble Frode Bygdnes hedret for sitt lange medlemskap i LO. (Foto: Runar Nørstad, SL)

På representantskapsmøtet i SL Troms, som ble avviklet tidligere denne uken, ble Frode Bygdnes hedret for sitt lange medlemskap i LO. Han fikk overrakt 40-årsnåla.

Bygdnes er i dag lærer på Stangnes videregående skole i Harstad.

– Egentlig meldte jeg meg inn i Sjømannsforbundet allerede i 1969, bare 17 år gammel. Den gang seilte jeg som dekksgutt i utenriksfart. Men på grunn av skole og militærtjeneste, opprettholdt jeg ikke kontinuerlig medlemskap i LO. Det har jeg gjort siden 1975, sier Frode Bygdnes.

Snudde kamp til streik

På 1970-tallet var det yrkesforbud i verkstedindustrien i Harstad, og Bygdnes måtte forlate et av verkstedene som da het ESN i 1976.

Frode Bygdnes får overrakt 40-årsnåla fra LO og diplom.

– LO med advokat Nandrup Dahl tok saken og kampen mot yrkesforbud i Harstad ble en rikssak. Vi var flere unge som fikk arbeid på verkstedene her i byen på samme dag, den 19. september 1978, sier Bygdnes og fortsetter:

– Jeg fikk arbeid som maskinarbeider på Mathiassen Mek. Verksted (MMV). Det var en allsidig arbeidsplass sammen med en trivelig arbeidsgjeng. Jeg tok fagbrev som dreier og senere også som industrimekaniker. Vi fikk tidlig stablet på beina en verkstedklubb og jeg ble klubbformann som det het den gang. Klubben sørget også for at jeg representerte dem i avdeling 59, Harstad Jern & Metall. Her var jeg sekretær i cirka seks år før jeg ble valgt som avdelingsleder i 1986. Det var det året forbundsleder Lars Skytøen slo i bordet til NAF. Arbeidsgiverforeningen gikk på et så kraftig tap at de måtte skifte navn til NHO. Vi verkstedarbeidere var sendt ut i lockout av arbeidsgiverne, men vi snudde den kampen til en streik. Vi gikk streikevakter og ingen fikk gjøre vårt arbeid på verkstedene i Harstad. Resultatet ble kortere arbeidsuke og lønnsøkning. Ja, vi til og med fikk lønnskompensasjon for tapt inntekt under streiken.

Også skribent

I 1989 ble Frode Bygdnes hentet til Oslo for å arbeide med faglig arbeid for partiet AKP og RV. Dette arbeidet varte i to år og i denne tida var han organisert i Oslo Jern & Metall, avd. 1. Etter denne perioden dro han nordover igjen og fikk tilbake sin tidligere jobb på MMV.

LO Harstad, som da het Samorg, fylte 80 år i 1993 og Bygdnes skrev 80-årsberetningen, et viktig historisk hefte for arbeiderbevegelsen i Harstad.

Verkstedindustrien i Harstad ville markere sine 100 år i 1995, og Bygdnes ble bedt om å være med i dette arbeidet som førte til boka «Nordnorsk – og for egen maskin», skrevet av Jon Gulowsen med god hjelp av Bygdnes.

– Velorganisert avdeling

– Ti år etterpå, i 2005, blir MMV slått konkurs. Alle vi som arbeidet der, ble sagt opp. Konkursen var egentlig eiendomsspekulasjon, så forbundet tok saken for oss. Men alle vi arbeidere fikk straks annen jobb, så forbundet hadde ikke noen å føre sak for lenger. Sjøl ble jeg ringt opp etter to uker, om jeg kunne ta vikarjobb som faglærer på Stangnes videregående skole. Og der har jeg blitt, forteller Frode Bygdnes.

– Selvfølgelig meldte jeg meg inn i Skolenes landsforbund (SL) som er skoleforbundet til LO. Det første året valgte jeg å være dobbeltmedlem, både i SL og i Jern & Metall. For jeg ønsket å være med i Harstad Jern & Metall inntil avdelingen ble 100 år, den 1. april 2006, fortsetter han.

Frode Bygdnes forteller videre at SL-avdelingen Harstad og omegn hadde organisatoriske problemer når han skulle sammenligne med Jern & Metall.

– Jeg meldte meg villig til å bli leder av avdelinga i Sør-Troms og vi er i dag en velorganisert avdeling som fungerte godt under streiken i fjor høst. Vi var beredt til å gå ut i kamp.

– En ære

På representantskapsmøtet til SL Troms fikk han overrakt 40-årsnåla fra LO og diplom.

– Det er en ære og medfører at en straks mimrer over den aktiviteten som har vært i de 40 årene. Fagbevegelsen skal ha æren av de seirene en har oppnådd i velferdsstaten Norge. Det er fagbevegelsen som kan verne om de seirene en har oppnådd og som kan vinne nye arbeidsvennlige reformer, avslutter Frode Bygdnes.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]