Krever økt lønn for hele laget

– Med en ramme fra frontfaget på 5,2 prosent, har vi et godt utgangspunkt for å sikre kommuneansatte økt lønn, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker i Skolenes landsforbund.

15. april 2024

2. nestleder Bodil Gullseth, forbundsleder Mette Johnsen Walker og 1. nestleder Jon Oddvar Holthe foran KS-huset i dag, før forhandlingene startet i kommuneoppgjøret. (Foto: Skolenes landsforbund)

Hele Norge merker økte priser og økt rente. Derfor må hele laget få økt lønn i årets lønnsoppgjør, mener LO Kommune.

Ved oppstarten av lønnsoppgjøret i KS mandag sier leder i LO Kommune, Mette Nord, at kommunene har behov for hele laget av ansatte for å skape gode velferdstjenester.

Økte priser de senere årene har gjort at mange har opplevd nedgang i reallønna og større bekymringer rundt egen økonomi.

– God og rettferdig fordeling

Forbundsleder Mette Johnsen Walker påpeker at selv om de økonomiske utsiktene til landet ser bedre ut, er det viktig å få på plass et godt lønnsoppgjør.

– Alle har blitt rammet av økte priser de siste årene, og mange har opplevd at lønningene ikke har holdt tritt. Dette skaper store bekymringer hos folk. Vår oppgave er å gi medlemmene våre trygghet for at de har en lønn til å betale regningene med, og rammen fra frontfaget gir et godt utgangspunkt for å sikre kommuneansatte økt lønn, sier hun.

–  Vi kommer ikke bort fra at de med lave inntekter sitter igjen med minst når regningene er betalt. Derfor er det viktig med en god og rettferdig fordeling slik at forskjellene i samfunnet ikke øker, understreker Johnsen Walker.

Sammen med nestlederne Jon Oddvar Holthe og Bodil Gullseth representerer forbundslederen Skolenes landsforbund i forhandlingene i kommuneoppgjøret.

Livskvalitet og trygghet

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at matvareprisene økte med hele 10 prosent fra 2022 til 2023. Samme tid hevet Norges Bank styringsrenta sju ganger, fra 2,75 til 4,5 prosent.

– Alle blir rammet av økte renter og matvarepriser, men de med lave inntekter blir hardere rammet enn dem med høye inntekter. Derfor er LO kommune tydelig på at de med minst må få mest, slik at forskjellene i samfunnet ikke øker, sier Mette Nord.

– Økonomiske bekymringer er en tung belastning, og går utover livskvaliteten til dem som opplever det. LO kommunes medlemmer har jobber som er viktige for samfunnet, og de fortjener trygghet, sier lederen av forhandlingssammenslutningen LO Kommune.

KS-oppgjøret er Norges største tariffoppgjør, og LO Kommune er den største forhandlingssammenslutningen i KS-området. LO kommune representerer 190-000 arbeidstakere i kommunal sektor og består av disse forbundene: Skolenes landsforbund, Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), EL og IT Forbundet, Creo og Norsk Sjøoffisersforbund.

Les også: Krav 1 fra LO Kommune (PDF)
Les også: Tilbud 1 fra KS (PDF)

Mette Nord, leder i LO Kommune, sammen med nestleder Bodil Gullseth, forbundsleder Mette Johnsen Walker og 1. nestleder Jon Oddvar Holthe, før forhandlingene startet i kommuneoppgjøret i dag. (Foto: Skolenes landsforbund)