Trapper opp streiken i Vestland

Skolenes landsforbund varsler opptrapping av streiken i Vestland fra og med mandag 29. august.

22. august 2022

Medlemmer ved Årstad videregående skole i Bergen er i streik fra og med 22. august. (Foto: SL/Privat)

Skolenes landsforbund har per i dag 31 medlemmer i streik i Vestland, og har i dag varslet plassfratredelser for 12 nye medlemmer fra arbeidsdagens start 29. august.

– Vårt hovedfokus er fortsatt medlemmer i videregående skoler, men denne gang tar vi også ut medlemmer ved enda en ungdomsskole i Bergen. Til nå har vi uttak i videregående skoler og i ungdomsskoler for å skåne elevene på barnetrinnet og barna i barnehager, sier Bodil Gullseth, streikesjef og 2. nestleder i Skolenes landsforbund.

Hun understreker at dette er en foreløpig strategi, og at forbundsstyret skal diskutere streiken i slutten av uken.

– Foreløpig har vi tatt ut medlemmer i streik i Vestland fylke. Neste opptrapping kommer i september, og da er det fullt mulig at vi tar ut medlemmer i andre fylker. Vi slår altså til hvor som helst, når som helst og med uant omfang, sier Bodil Gullseth.

SL-podden: Hvorfor er Skolenes landsforbund i streik?

Streikesjefen er daglig i kontakt med medlemmer og tillitsvalgte i klubber, foreninger og fylkeslag over hele landet som står i kø for å streike.

– Det er naturlig å trappe opp gradvis for å vise alvor. Streikeviljen blant våre medlemmer er kjempestor. Tilbudet fra KS i årets forhandlinger gjør at de fleste av våre medlemmer fortsatt vil ha en mindrelønnsutvikling. Våre medlemmer aksepterer ikke at denne utviklingen fortsetter i en tid der den generelle prisstigningen skyter i været, sier Bodil Gullseth.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bodil Gullseth, streikesjef og 2. nestleder i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Skolenes landsforbund har per i dag 31 medlemmer i streik i Vestland. Fra og med 29. august er 43 medlemmer i streik ved disse skolene i Vestland/Bergen: Slåtthaug videregående skole (5 medlemmer), Os videregående skole (7), Årstad videregående skole (12), Laksevåg og Bergen maritime videregående skole (7), Austevoll videregående skole (7), Olsvik barne- og ungdomsskole (4) og Garnes ungdomsskole (1).

Relevante lenker
SL: Skolenes landsforbund trapper opp streiken fra 22. august
SL: Dette gjør du i en streikesituasjon