– Spydspiss i LO for livslang læring

11. januar 2017

Selv om Skolenes landsforbund ikke er det største forbundet i LO, er SL en tydelig stemme i LO for kunnskap og solidaritet. Det setter vi pris på, sier Hans-Christian Gabrielsen.

LOs 2. nestleder leverte et gnistrende skolepolitisk innlegg til landsstyret på Sørmarka onsdag ettermiddag. Gabrielsen var invitert for å snakke om «et sterkere LO i offentlig sektor», og mye handlet naturligvis om norsk skolepolitikk.

Hans-Christian Gabrielsen innledet med å understreke at arbeiderbevegelsen alltid har hatt kunnskap og kompetanse som en av sine fanesaker, og at kunnskap også vil stå sentralt i LOs arbeid også etter kongressen i mai.

Mer synlig skolepolitikk

Gabrielsen ble spesielt utfordret på hva LO konkret kan gjøre for å bli mer attraktiv for arbeidstakere med høyere utdanning samt bidra til å gjøre SLs skolepolitikk mer synlig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundsleder Anne Finborud ønsker at LO i større grad skal bidra til å synliggjøre SLs skolepolitikk. LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen (med ryggen til) gjestet SLs landsstyre onsdag. (Foto: SL)

– Det er viktig at SL og LO får økt innflytelse for å sikre at Velferds-Norge og fellesskolen styrkes. Men profesjonsorganisasjonene forfekter i mange spørsmål en navlebeskuende politikk hva gjelder lønnsdannelse slik at de kollektive avtalene er direkte truet. Vår erfaring er at de er tilbøyelige til å utvanne forhandlingssystemet for å oppnå kortsiktige gevinster, sa forbundsleder Anne Finborud.

– All den tid jeg skulle ha fortsatt innflytelse i LO, kommer ikke LO til å tekkes profesjonsforbund som motsatt av SL setter egne snevre interesser foran LOs grunnleggende verdier for samfunnet, svarte Gabrielsen.

– SL har vært og er fortsatt en spydspiss i LO for livslang læring. Men LO og SL har en gjensidig utfordring. LO ønsker selvfølgelig å fronte vår politikk, men vi ønsker også bedre kontakt med forbundene for å tale deres sak, inkludert SL. Her har vi ikke vært gode nok, og jeg tar dere på ordet når dere i større grad ønsker at LO sentralt skal bruke våre kanaler til å synliggjøre deres meninger. I fellesskap må vi klare å bli bedre på dette, fortsatte Gabrielsen som understreket at LO har fått flere nye forbund de siste årene.

– Best når det gjelder

Forbundsleder Anne Finborud uttrykte enighet med Gabrielsen fra talerstolen om at SL skal sitte i førersetet når det gjelder spisskompetanse innen skolepolitikken.

– LO har gjort mye bra, men er best når det gjelder. Vi ønsker en mer jevn støtte og innsats fra LO. Dette vil i større grad synliggjøre både LO og SL.

– Jeg ser fram til å jobber mer sammen med SL, avsluttet Gabrielsen til stor applaus fra landsstyret.

LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen fikk Møllers Tran i gave etter sin innledning til SLs landsstyre. – Sammen skal vi bli enda sterkere, sa forbundsleder Anne Finborud. (Foto: SL)

Relevante lenker
SL: – Klart og tydelig landsstyre