Varsler omkamp om mattekravet

Minst tre av partiene på Stortinget er klare for å kreve omkamp om karakterkravet på 4 i matematikk i neste stortingsperiode.   Sp, KrF…

12. mai 2017

Både Sp, KrF og SV vil ha omkamp om karakterkravet i matematikk. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Sp, KrF og SV vil ha omkamp om karakterkravet, skriver VG.

Skolenes landsforbund er sterk motstander av karakterkravet.

– Mange potensielle lærerstudenter blir skvist ut fordi de ikke har høy nok karakter i matematikk. Det spiller ingen rolle om disse studentene hadde planer om å undervise i matematikk eller ikke. Det teller heller ikke om de har toppkarakterer i alle andre fag. «Har man ikke høy nok karakter i matematikk, kan man ikke bli en god engelsklærer», er tydeligvis omkvedet, sier forbundssekretær Geir Allan Stava i Skolenes landsforbund til VG.

Arbeiderpartiet, som ligger an til å gå i regjering etter valget med blant andre Senterpartiet, er mest opptatt av bedre forkursene for søkere som vil forbedre mattekarakteren sin.

Relevante lenker
SL: – Lærermangelen er politikernes skyld
SL: – Dristig å innføre masterutdanning

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen