Trafikklysmodellen på skolene avvikles

– Selv om trafikklysmodellen avvikles, må vi huske på at situasjonen i mange barnehager og skoler fortsatt er krevende. Vi ber derfor alle kommuner og fylkeskommuner kalle partene inn for informasjon og drøfting om smitte- og bemanningssituasjonen. Sammen får man de beste løsninger lokalt, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

13. februar 2022

Mette Johnsen Walker, forbundsleder i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Regjeringen opphevet lørdag trafikklysmodellen i skoler og barnehager. Elever og ansatte går dermed tilbake til en mer normal skole- og barnehagehverdag.

Barnehagebarn og skoleelever trenger heller ikke lenger å teste seg selv om de har symptomer.

Kommuner har fortsatt anledning til å ta trafikklysmodellen i bruk hvis de mener det er nødvendig.

Regjeringen regner med at mange elever og ansatte vil bli smittet i tiden som kommer, og at høyt sykefravær kan bli en utfordring.

– Jeg vet at ledere og ansatte i barnehager og skoler gjør sitt ytterste for at alle barn skal få et fullverdig tilbud, selv om situasjonen fremdeles er krevende. Målet vårt er at alle skoler og barnehager skal komme tilbake til normal drift raskest mulig, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i en pressemelding.

Relevante lenker
SL: – Klokt av regjeringen å avlyse eksamen