– Ta aktive valg for samisk innhold i undervisningen
Sametingsråd Maren Benedicte Nystad Storslett hadde et tydelig budskap i sin hilsningstale til landsmøtet: – Lærere må ta en aktiv rolle for å styrke samisk innhold i skolen.
1. april 2025
Runar Nørstad

– Min oppfordring til dere – vær med på å ta aktive valg for å inkludere samisk innhold i undervisningen. Dette handler ikke bare om pensum; det handler om holdninger, respekt for mangfold og vilje til å lære, sa Nystad Storslett i sin tale til landsmøtedeltakerne.
Sametingsråden understreket hvor viktig det er at samiske barn og unge får opplæring som ivaretar deres språk, kultur og identitet. Hun pekte på at skolene spiller en avgjørende rolle i å sikre at samisk historie og kultur blir en naturlig del av undervisningen for alle elever i Norge.
Mangel på ressurser og kompetanse
Til tross for at Sametinget har myndighet til å fastsette samisk innhold i de nasjonale læreplanene, understreket Storslett at dette alene ikke er nok. Hun trakk frem behovet for flere samiskspråklige lærere og bedre tilgang på samiskspråklige læremidler.
– Samiskspråklige elever har ikke lovfestet rett til læremidler på samisk. Dette gjør at mange lærere må bruke sin egen tid på å planlegge og lage undervisningsmateriell. Den ekstra innsatsen ser vi og verdsetter, sa Maren Benedicte Nystad Storslett.
Sametingsråden uttrykte også bekymring for kvaliteten på fjernundervisningstilbudet, som for mange elever er det eneste alternativet for å få opplæring i samisk.
– Fjernundervisningstilbudet varierer veldig, og det er ulikt hvordan skoleeiere tolker opplæringsloven og retten til hospitering. Dette er et tilbud som må styrkes, sa hun, og la til at Sametinget er glad for at regjeringen har satt i gang arbeid for å forbedre fjernundervisningen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skolen som forsoningsarena
Nystad Storslett trakk også frem Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, som dokumenterer de alvorlige konsekvensene av fornorskingspolitikken.
– Skolen må bli et verktøy for forsoning, der kunnskap om samisk historie og kultur formidles til alle elever. Og der de som på grunn av fornorskningen har mistet sitt språk og sin identitet, kan få mulighet til å ta det tilbake, sa hun.
Hun avsluttet talen med en tydelig oppfordring til lærerne i salen:
– Sammen kan vi skape et skolemiljø der alle barn føler seg sett, hørt og verdsatt – fri for barrierer, diskriminering og utenforskap. Dere er med på å forme morgendagens samfunn.
Relaterte saker
SL: Landsmøtet i Kirkenes er i gang
SL: Samler over 200 til landsmøte i Kirkenes
SL: – Norsk og samisk må likestilles på ekte