– Spillet om den offentlige skolen har begynt

Private skoler spiser seg inn i et marked som svekker den offentlige skolen, mener Skolenes landsforbund (SL).   Av Runar Nørstad, kommunikasjonsansvarlig   Forbundets første…

1. september 2015

Det er en økende interesse for å søke om å få opprette privatskoler etter at den nye friskoleloven trådte i kraft. (Foto: Pixabay/SL/Illustrasjon)

Av Runar Nørstad, kommunikasjonsansvarlig

Forbundets første nestleder, Terje Moen, viser til en artikkel i Adresseavisen mandag (betalt innhold), der private skoler ønsker å opprette 415 nye skoleplasser i videregående skole i Trondheim.

– Ståa i Trondheim bekrefter det som Skolenes landsforbund har påpekt hele tiden, nemlig at private skoler på finurlig vis finner måter å spise seg inn i et marked som helt klart bidrar til å svekke den offentlige skolen i Norge. De private skolene trekker ut midler fra felleskassen som burde vært brukt til rekrutteringstiltak til de linjene som sliter med å få nok elever, sier Terje Moen.

Det er Trondheim Montessoriskole AS som ønsker å etablere en privat videregående skole på Saupstad i Trondheim. Der skal også fylkeskommunen bygge en ny og større Heimdal videregående skole. Montessoriskolen i Trondheim ønsker å etablere seg med studiespesialisering basert på «livssynshumanisme», ifølge Adresseavisen.

– Forstår det ikke

Nestleder i SL, Terje Moen.

Terje Moen synes det er merkelig at Trondheim Montessoriskole AS nå ønsker å etablere en videregående skole, siden Montessoriforbundet selv har gått ut i media og sagt at montessoripedagogikken ikke er internasjonalt utviklet for videregående skole.

– Den såkalte montessoripedagogikken i videregående skole eksisterer ikke. Montessori har selv sagt at de ikke har noe tilbud i videregående skole. Så jeg forstår ikke hvorfor Montessori jobber for å etablere en ny videregående skole.

Terje Moen viser til at Skolenes landsforbund allerede i 2012 advarte mot at Norges største privatskole, Akademiet, fikk opprette to nye skoler, i Drammen og i Trondheim – ved å omfavne nettopp montessoripedagogikken.

– Dette var en smart måte å komme seg unna lovgivningen i privatskoleloven på, en bevisst omgåelse av lovbestemmelsene. Nå kan det skje igjen – av en aktør som altså selv sier at de ikke har en pedagogikk som er utviklet for videregående skole. Forstå det den som kan, sier Terje Moen.

– Utnytter frafallet

Nestlederen mener også at private aktører utnytter frafallet i videregående skole til å «kapre» elever, spesielt på yrkesfagene.

– Mellom 40 og 45 prosent av elevene som tar påbygging, for å få allmenn studiekompetanse, dropper ut eller stryker. Dette vet de private skolene å utnytte, de ser at her er det et marked. I realiteten er dette med på å forvirre elever med lave karakterer som allerede er frustrerte over sin egen situasjon.

– Her er Skolenes landsforbund enig med Ap-nestleder Trond Giske, som vil nekte yrkesfagelever med lave karakterer å ta et påbyggingsår for å hindre at de faller fra. Disse elevene skal ha rett til å ta allmenn påbygging etter at de har fått fagbrev, men da må det følge med penger til det. Får de private skolene innpass, vil disse pengene forsvinne, frykter Terje Moen.

Direktoratet avgjør?

Det er en økende interesse for å søke om å få opprette privatskoler etter at den nye friskoleloven trådte i kraft denne måneden. Når det gjelder situasjonen i Trondheim, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) nei til flere privatskoleplasser. Fylkespolitiker Henrik Kierulf (H) sier ja.

– Fylkene er bare høringsinstanser. Det er til slutt Utdanningsdirektoratet som avgjør søknadene. Spillet om den offentlige skolen har uansett begynt for alvor. Jeg er sikker på at den politikken Kunnskapsdepartementet er satt til å føre vil svekke den offentlige skolen. Det skal bli spennende å se hvilket svar direktoratet gir hva gjelder Trondheim. Kanskje får vi en situasjon der departementet også denne gang overprøver sin egen faginstans – slik de gjorde med Norsk Restaurantskole, sier Terje Moen.

Han minner om at Norsk Restaurantskole i april i år fikk avslag fra Utdanningsdirektoratet, men Kunnskapsdepartementet gjorde helomvending og ga klarsignal til oppstart.

Sa nei til friskoleloven

Skolenes landsforbund stilte seg avvisende til regjeringens forslag om å endre privatskoleloven, også kalt friskoleloven, før loven ble vedtatt av Stortinget i juni i år.

– Dette er et eksperiment som åpner for et frislipp av private interessenter i norsk skole, advarte Terje Moen.

Hovedbildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]