Solidaritet med franske lærerkolleger

Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet og Forskerforbundet har sammen sendt et kondolansebrev til lærerkolleger i Frankrike for å uttrykke medfølelse og støtte etter drapet på Samuel Paty.

23. oktober 2020

Mange har lagt ned blomster for å minne Samuel Paty. (Foto: Wikipedia/CC BY-SA 4.0)

Den 47 år gamle læreren Samuel Paty ble halshugget utenfor Paris fredag 16. oktober. Lærere over hele verden fordømmer handlingen.

For å vise solidaritet med lærere i Frankrike, har Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet og Forskerforbundet sammen forfattet et kondolansebrev som er sendt tre lærerorganisasjoner i Frankrike, som alle er medlem av Education International (EI). De tre organisasjonene er Syndicat National des Enseignements de Second degré (SNES), SNUipp-FSU og UNSA Education.

Brevene er signert forbundslederne Anne Finborud, Steffen Handal og Guro Elisabeth Lind.

Kondolansebrevet oversatt til norsk

Vi står sammen i solidaritet

Norske lærere og hele det norske samfunn er i sjokk over det bestialske drapet på vår kollega Samuel Paty. Han ble drept forrige uke, kun fordi han gjorde jobben sin på vegne av den franske regjeringen og den franske republikk: Å lære elevene sine at ytringsfriheten er en vesentlig del av menneskerettighetene og en grunnstein i et demokratisk samfunn.

Det er viktigere enn noen gang at elevene forstår at å leve i et demokratisk samfunn betyr at du må akseptere og lære å leve med å bli fornærmet, det være seg på grunn av religiøs tro eller andre grunner.

I disse vanskelige tider for våre franske kolleger og for fransk utdanning, vil vi uttrykke vår dypeste medfølelse og støtte til dere alle. Vi ber dere innstendig om å fortsette å stå opp for å representere og kjempe for menneskerettigheter gjennom deres arbeid i samsvar med den stolte tradisjonen til læreryrket.

Vi står sammen i solidaritet med dere.

Relevante lenker
SL: Fordømmer drapet på fransk lærer

16. oktober ble den fransk læreren Samuel Paty drept utenfor Paris. (Foto: Privat)