Fordømmer drapet på fransk lærer

Skolenes landsforbund uttrykker stor sympati med franske lærere som kjemper for ytringsfrihet i klasserommet etter drapet på lærer.

21. oktober 2020

16. oktober ble den fransk læreren Samuel Paty drept utenfor Paris. (Foto: Privat)

Den 47 år gamle læreren Samuel Paty ble halshugget utenfor Paris fredag 16. oktober.

Lærere over hele verden fordømmer denne handlingen, inkludert landsstyret i Skolenes landsforbund som mener drapet er et angrep på ytringsfriheten – og lærere som har som oppgave å formidle kunnskap.

Landsstyret har vedtatt denne sympatierklæringen:

«Samuel Paty ble drept på grunn av sin undervisning. Vi må stå sammen om å forsvare ytringsfrihet, demokratiforståelse og menneskerettigheter både nasjonalt og internasjonalt. Vi kan ikke på noe vis akseptere at lærere skal hindres i å gjøre sin jobb fritt og uten redsel for voldelige grupperinger og enkeltpersoner som ønsker å destabilisere demokratiet. Vi uttrykker vår dypeste sympati til Samuel Patys familie.»

Landsstyret har vært samlet til møte på Sørmarka mandag til onsdag.