Slik kan den digitale kompetansen styrkes

Skolenes landsforbund understreket viktigheten av økt, digital kompetanse blant ansatte i skolen og barnehagen i et møte med Digitaliseringsdepartementet, og hvordan denne kan styrkes.

3. desember 2024

Runar Nørstad

For å styrke digital kompetanse blant ansatte i skole og barnehage, må kompetanseheving og videreutdanning prioriteres, mener Skolenes landsforbund .
For å styrke digital kompetanse blant ansatte i skole og barnehage, må kompetanseheving og videreutdanning prioriteres, mener Skolenes landsforbund. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

Skolenes landsforbund jobber for å ta skolepolitikken i den retningen forbundets medlemmer ønsker, og deltar jevnlig i møter med politikere som har mulighet for å påvirke. Onsdag møtte forbundsleder Mette Johnsen Walker, samt forbundssekretærene Lene Bakkedal og Asgeir Kabuba Kjeldstad, statssekretær Torgeir Micaelsen i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Tema for møtet: Digitalisering i skolen, med særlig søkelys på viktigheten av økt kompetanse blant ansatte.

– Digitalisering er en grunnleggende faktor for å møte fremtidens krav til utdanning og arbeidsliv. I skole og barnehage er det de ansatte som legger grunnlaget for barn og unges digitale ferdigheter og forståelse, sa Mette Johnsen Walker i møtet.

– God kjennskap til digital pedagogikk

Skolenes landsforbund understreket at ansatte i skolen etterspør kompetansepåfyll, og viste til en undersøkelse blant egne medlemmer der 47 prosent svarte at de ikke har, men ønsker, videre- eller etterutdanning innen digital pedagogikk.

– For at ansatte i skoler og barnehage kan ta gode didaktiske valg av når en skal bruke teknologi, og når en skal gjøre noe annet, er det viktig at ansatte har god kjennskap til digital pedagogikk, sa Lene Bakkedal.

– Ansatte må være rustet til å lære barn og unge å bruke digitale verktøy på en måte som utvikler deres digitale ferdigheter og kritiske tenkning. Tall fra Den internasjonale studien ICILS viser at for mange elever i norsk skole scorer lavt i digital kompetanse, fortsatte hun.

(Innlegget fortsetter under bildet)

Onsdag møtte forbundsleder Mette Johnsen Walker, samt forbundssekretærene Lene Bakkedal og Asgeir Kabuba Kjeldstad, statssekretær Torgeir Micaelsen i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
Forbundsleder Mette Johnsen Walker og forbundssekretær Lene Bakkedal i møte med statssekretær Torgeir Micaelsen i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. (Foto: Asgeir Kabuba Kjeldstad, Skolenes landsforbund)

Kritisk tenkning og digital dannelse

ICILS viser at sosioøkonomiske faktorer har en stor på elevers digitale kompetanse. Digital kompetanse blant ansatte vil kunne bidra til å utjevne de store forskjellene i hvordan sosioøkonomisk bakgrunn spiller inn på elevenes digitale kompetanse. Dette er viktig for at skolen kan bli en arena som utjevner, og ikke forstørrer, sosiale skiller.

– I en tid med falske nyheter, algoritmisk påvirkning og økende bruk av kunstig intelligens (KI), må de som jobber med barn være i stand til å lære bort kritisk tenkning og digital dannelse. Dette er avgjørende for å skape en opplyst, demokratisk og digitalt kompetent befolkning, sa Asgeir Kabuba Kjeldstad.

Hva må gjøres?

For å styrke digital kompetanse blant ansatte i skole og barnehage, må kompetanseheving og videreutdanning prioriteres, mener Skolenes landsforbund – som foreslår:

  • Å etablere nasjonale programmer for etter- og videreutdanning i digital kompetanse for ansatte i skole og barnehage. Det holder ikke bare med kompetansepakker.
  • Å prioritere opplæring i bruk av kunstig intelligens og nye digitale verktøy, samt opplæring i personvern og etikk.
  • Å se på muligheter for at fagskoler kan tilby kompetanseheving for ansatte i skoler og barnehage.

Relaterte saker
SL: – Etterlengtet og nyansert rapport om skjermbruk
SL: To av tre lærere synes det er for mye skjermbruk i skolen
SL: Blogg: Lever personvernet sitt eget liv i skolen?
SL: Debatt: Etterlyser en rød tråd i skolepolitikken