SL-medlemmer får full oppreisning

De to lærerne Hjørdis og Oddgeir Nilsen får full oppreisning fra Hadsel kommune etter at de i vår fikk forhåndsvarsel om oppsigelse.   Ektefellene,…

8. september 2017

Ektefellene, som er mangeårige lærere ved Sandnes skole og medlemmer av Skolenes landsforbund, fikk forhåndsvarsel om oppsigelse i mars.

Brevene var begrunnet med at kommunen mistenkte dem for å ha opptrådt illojalt i forbindelse med prosessen rundt nedleggelse av ungdomstrinnet og arbeidet til den nyetablerte Sandnes montessoriforening med å få i gang en privatskole i bygda, skriver Bladet Vesterålen.

Prosessen ble seinere avsluttet, men de var begge lenge sykemeldt på grunn av belastningen de opplevde.

Nå har Skolenes landsforbund og Hadsel kommune hatt tre uker med forhandlingsmøter, og resultatet er full oppreisning for de to lærerne.

Partene er enige om at Skolenes landsforbund og og Hadsel kommune i fremtiden vil ha fokus på et godt samarbeid der det legges vekt på tidlig dialog og medinnflytelse, slik at en i fremtidige saker unngår konflikter og belastninger for personalet.

Arbeidsgiver beklager at saken har vært oppfattet som en tung belastning for arbeidstaker, og at saken ikke har blitt avsluttet på et tidligere tidspunkt.

Skolenes landsforbund på Facebook!