Roser ansatte for at mobbetallene flater ut

Skolenes landsforbund mener det er godt å se at mobbetallene flater ut. – Det gjøres et godt stykke arbeid i barnehager og skoler, sier forbundssekretær Lene Bakkedal.

13. januar 2025

Runar Nørstad

Etter flere år med økning i andelen elever som opplever mobbing i skolen, viser Elevundersøkelsen 2024 en liten nedgang i mobbetallene på to av tre årstrinn.
Elevundersøkelsen 2024 viser at andelen elever som opplever mobbing ligger på 12,3 prosent på 7. trinn, 10,6 prosent på 10. trinn og 6,3 prosent på vg1. Det er omtrent på nivå med året før. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

Elevundersøkelsen 2024 viser at de aller fleste elevene trives på skolen. Nesten 9 av 10 i 1. klasse på videregående, og i overkant av 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen.  

Etter to år med en klar økning i andelen elever som svarer at de blir mobbet, er tallene nå på nivå med forrige undersøkelse. På 7. trinn svarer 12 prosent at de har vært utsatt for mobbing, på 10. trinn er andelen 11 prosent og i vg1 er andelen 6 prosent.  

Skolenes landsforbund mener det et godt å registrere at den kraftige økningen i antall elever som mobbes har stoppet opp.

– Det er helt klart positivt at mobbingen flater ut, noe som viser at det er en endring på gang. Her er det viktig å trekke frem at det gjøres mye bra arbeid av de ansatte i barnehage og skole. Også fokuset fra regjeringen på en styrkning av skolemiljøet er viktig og bra, og det er positivt at det er bevilget penger til miljøteam. Skolenes landsforbund håper at dette kommer i tillegg til de midlene kommunen allerede har satt av, og ikke i stedet for. Vi er bekymret for at dårlig kommuneøkonomi fører til at det kuttes i laget rundt eleven fordi det ikke er lovpålagt, sier forbundssekretær Lene Bakkedal.

Skolenes landsforbund mener det er positivt at gutter, som tidligere har slitt med motivasjonen, nå viser at de trives godt i skolen, særlig gutter på yrkesfag.

– Dette underbygger vår tanke om at små klasser, med faktiske normtall, gjør at alle elever blir sett. Det skaper trivsel og plass til læring, sier Lene Bakkedal.

Til tross for at mobbetallene flater ut, ifølge Elevundersøkelsen, er det altfor mange elever som fortsatt opplever mobbing. Alle elever skal ha det trygt og godt, understreker hun.

– Elever skal glede seg til å gå på skolen – ikke grue seg. Alle former for mobbing må bekjempes. Trygge voksne, med kompetanse til å se, avdekke og gripe inn i alle posisjoner rundt eleven, er den beste måten å forebygge mobbing på. Det handler om å bygge laget rundt eleven.

Overordnede tall på læringsmiljøet i skolen:

Fra 2021 til 2023 hadde elevenes selvrapporterte læringsmiljø en negativ utvikling. I år har denne negative utviklingen flatet ut for både 7. trinn, 10. trinn og vg1. De fleste indikatorene ligger på samme nivå som i fjor, og ingen indikatorer har beveget seg i negativ retning. Sammenlignet med i fjor opplever noen flere elever på 7. trinn og vg1 læringsmiljøet som godt. På 7. trinn stiger indikatorene «Trivsel» og «Læringskultur» med ett snittpoeng hver. I vg1 er motivasjon og vurdering for læring opp ett snittpoeng hver. De øvrige indikatorene ligger på samme nivå som i fjor.

Les også: Hva gjør du når en elev ikke har det trygt og godt på skolen? (udir.no)

Relaterte saker
SL: Gratis verktøy mot mobbing i skolen
SL: Debatt: Prioriter laget inne på skolen