– Regjeringen tar skolen i riktig retning, men vi er ikke i mål

– Regjeringen tar fellesskolen i riktig retning med revidert nasjonalbudsjett. Ved første øyekast er det flere gode satsninger, men det er fortsatt et stykke igjen før vi er der vi må være.

15. mai 2025

Runar Nørstad

1. nestleder Jon Oddvar Holthe i Skolenes landsforbund. (Foto: Skolenes landsforbund)
I dag kom regjeringen med revidert nasjonalbudsjett for 2025. Skolenes landsforbund mener det er flere gode signaler, særlig når det gjelder satsing på fagskoler, skolemiljø og skolebibliotek, sier 1. nestleder Jon Oddvar Holthe. (Foto: Skolenes landsforbund)

Det sier Jon Oddvar Holthe, 1, nestleder og påtroppende forbundsleder i Skolenes landsforbund, etter at regjeringen i dag la frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2025.

Holthe trekker fram tre satsingsområder innen utdannings- og oppvekstsektoren som særlig positive: Fagskolene, skolemiljø og skolebibliotek.

– Det er gledelig at fagskolene løftes. Vi har sett over tid at regjeringen virkelig anerkjenner viktigheten av fagskolene, og revidert nasjonalbudsjett viser at dette ikke bare er fine ord, men at det også følger med midler. Fagskolene er en viktig del av utdanningssystemet, og de trenger både politisk oppmerksomhet og konkrete ressurser for å møte behovene i arbeidslivet og hos studentene.

Han understreker samtidig at satsingen på skolemiljø må merkes der det faktisk gjelder.

– Det er helt avgjørende at disse midlene brukes der elevene er, i klasserommene og skolegården. Tiltakene må ikke stoppe i systemet eller ende opp i generelle kommunale miljøtiltak. De må treffe skolemiljøet direkte og bidra til trygge, inkluderende og konkrete forbedringer i elevenes hverdag.

Jon Oddvar Holthe mener det også er viktig at midlene åpner for å få inn flere yrkesgrupper i skolen, som kan støtte opp under elevenes behov og avlaste læreren i det daglige arbeidet.

– Det handler om å gi rom for miljøarbeidere og andre yrkesgrupper som kan bidra til et godt læringsmiljø og styrke laget rundt eleven. Læreren trenger det.

Når det gjelder skolebibliotek, peker Holthe på at regjeringen nå følger opp en bekymring mange deler.

– Det snakkes ofte om at barn og unge leser mindre og dårligere enn før. Nå ser vi at regjeringen faktisk kommer med konkrete tiltak. Vi tror at skolebiblioteker er en forutsetning for leselyst, lesemestring og faglig utvikling. Her har regjeringen truffet noe riktig, og det setter vi pris på. Satsing på skolebibliotekene vil gi en kjærkommen hjelp til lærere som underviser både i leseopplæring og norsk.

– Vi hadde ikke forventet store endringer i et revidert budsjett, men vi håper at kommuneøkonomien får et enda tydeligere løft i det ordinære statsbudsjettet neste år. Selv om inntektene til kommunenes frie midler går noe opp, skulle vi ønske at det var mer der. Det er ute i kommunene velferdstjenestene leveres, også skolen. Da må kommunene få reelle muligheter til å prioritere skole og utdanning i praksis, sier Holthe.

Han avslutter med et løfte om at Skolenes landsforbund skal stå på videre.

– Vi vil jobbe målrettet frem mot neste korsvei for å sørge for at våre fanesaker og elevenes behov blir tatt på alvor.

Relaterte saker
SL: – De sårbare barna er taperne i budsjettet
SL:  – Fagskolene får det løftet de fortjener
SL: – Viktig og riktig løft for fagskolen
SL: Forventer økt satsing på fagskolene
SL: Vilje til felles løft for fagskolen