– Prestasjonslønn virker ikke

Ekspertene er enige: Det finnes lite forskning som viser at prestasjonsbasert lønn for lærere gjør skolen bedre, snarere tvert i mot.   Oslo Høyre…

20. mai 2015

Den ekstra motivasjonen lærerne som oppnår «belønning» får, veier ikke opp for hvor demotiverte resten av lærerstaben blir, mener forsker. (Foto: Pixabay)

Oslo Høyre ønsker å gi gode lærere bedre lønn, men flere forskere mener at det er svært vanskelig å finne gode nok målekriterier for hva som er en god lærer.

Øystein Sundelin, gruppeleder for Høyre i Oslo, sier at de ønsker å premiere lærere som over tid kan vise til gode resultater.

– Vi som har gått på skole, vi vet jo at vi har hatt gode lærere og vi har hatt dårlige lærere. Jeg mener at de gode lærerne som presterer godt skal få insentiver til å gjøre en enda bedre innsats for sine elever, sier Sundelin til TV 2.

Oslo Høyre og gruppeleder Øystein Sundelin vil at lærere i større grad skal lønnes etter hvor gode de er. (Foto: Oslo Høyre)

Politikeren påpeker at OECD-undersøkelser viser at systemet kan fungere hvis man har en nøye gjennomtenkt plan, og at det gjennomføres i samarbeid med lærerne.

Har forskningen mot seg

Harald Syse har mastergrad i utdanningsledelse. I sin masteroppgave undersøkte han hvordan prestasjonslønn for lærere fungerer i praksis. Han mener Høyre har forskningen mot seg:

– Jeg er overrasket over at kunnskapspartiet Høyre foreslår dette, her støtter de seg absolutt ikke til forskning, sier Harald Syse. I sin masteroppgave i utdanningsledelse, undersøkte han hvordan prestasjonslønn fungerer i skolen.

– Hvorfor er det en dårlig idé?

– Hovedproblemet er at det er svært vanskelig for skolene å ha klare nok kriterier for hva som skal til for å oppnå denne prestasjonslønnen. Det virker veldig logisk, men når du skal gjøre om dette til et forutsigbart tellesystem, er det for komplekst å måle, sier han.

– Skivebom av Oslo Høyre

Forslaget fra Oslo Høyre om å innføre prestasjonslønn for lærere er skivebom, mener Skolenes landsforbund (SL).

Nestleder i SL Oslo, Ellen Møller, viser til at motstanden mot ordningen er stor. Hun er stolt av tillitsvalgte og lærere som avviser forslaget:

– Motstanden mot prestasjonslønn bekrefter at lærere tenker kollektivt, sier Møller som understreker at det er et nasjonalt ansvar å gi elever kollektiv opplæring.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]