– Skivebom av Oslo Høyre

Forslaget fra Oslo Høyre om å innføre prestasjonslønn for lærere er skivebom, mener Skolenes landsforbund (SL). Aftenposten skriver i dag at Oslo Høyre vil…

12. mai 2015

Skolenes landsforbund (SL) mener det er skivebom av Høyre å foreslå prestasjonslønn for lærere i Oslo. (Foto: EU/SL/Illustrasjon)

Aftenposten skriver i dag at Oslo Høyre vil innføre resultat- og prestasjonsbaserte lønninger for lærere i Oslo. Partiet vil i større grad gi ekstra lønnstrinn til lærere som over tid scorer godt.

Ordet «prestasjonslønn» skaper ikke entusiasme blant tillitsvalgte og lærere i Oslo-skolen.

«Oslo Høyre beveger seg inn på et ømtålig område». «Det vil gå utover det pedagogiske og forsterke fokuset på ytre resultater», sier de.

Skolenes landsforbund (SL) mener det er en dårlig idé å innføre prestasjonslønn for lærere.

Nestleder i SL Oslo, Ellen Møller, er stolt av tillitsvalgte og lærere som avviser forslaget om prestasjonslønn. (Foto: Privat)

Nestleder i SL Oslo, Ellen Møller, viser til at motstanden mot ordningen er stor. Hun er stolt av tillitsvalgte og lærere som avviser forslaget:

– Motstanden mot prestasjonslønn bekrefter at lærere tenker kollektivt, sier Møller som understreker at det er et nasjonalt ansvar å gi elever kollektiv opplæring.

– Kollektive avtaler er limet i offentlige velferdsordninger. Skolenes landsforbund er tilhenger av sentrale, kollektive tariffavtaler. Slike avtaler sikrer offentlig velferd, der skolen er svært sentral, sier Ellen Møller, til daglig avdelingsleder på Etterstad videregående skole.

– Jeg er faktisk stolt av yrkesgruppen, som så konsekvent avviser forslaget fra Oslo Høyre, avslutter Møller.

Oslo Venstre avviser for øvrig forslaget fra byrådspartnerne i Oslo Høyre. Ei heller Ap kommer til å støtte Høyres forslag om prestasjonsbaserte lønninger i Oslo.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]