– Lærere skal ikke angi elever

Skolenes landsforbund kommer aldri til å følge Sylvi Listhaugs oppfordring om å bli angivere. Statsrådens siste utspill om at norske lærere må angi elever,…

4. august 2017

Nestleder i SL, Terje Moen.

Statsrådens siste utspill om at norske lærere må angi elever, og andre de hører om, som har reist hjem på ferie fra landet de har flyktet fra, er uaktuell politikk for Skolenes landsforbund.

1. nestleder Terje Moen sier at dette utspillet viser nok en gang hvilket verdisyn regjeringen har ovenfor mennesker i nød.

– Vår jobb er å lære elevene hvordan det norske samfunnet fungerer, og angiveri er ikke en del av de verdier vi skal formidle. Vi skal hjelpe alle elever til å bli gode samfunnsborgere og da må ikke skolen oppfattes som et sted man må passe seg for, i frykt for å bli angitt, sier Terje Moen.

Skolenes landsforbund på Facebook!

Sylvi Listhaug (Frp) vil at folk «følger med» og rapporterer til myndighetene dersom de vet om eller mistenker at flyktninger de kjenner drar på reiser til hjemlandet. Statsminister Solberg (H) sammenligner det med tjuvfiske.

– Folk har kommet til meg i valgkampen og fortalt om naboer og andre i lokalsamfunnet som har vært på ferie i landet de flyktet fra. Og det synes mange er veldig rart ettersom disse når de kom til Norge sa de flyktet fra krig og forfølgelse, men likevel finner at de kan reise tilbake dit på ferie. Det skurrer både for folk flest og for meg, sier Listhaug til NRK.

Les mer om saken på frifagbevegelse.no