– La barn være barn, også i barnehagen

Forbundsleder Anne Finborud er glad for at det er et så stort flertall på Stortinget mot kunnskapsministerens såkalte «verktøy» for bedre innhold og mer…

7. juni 2016

Forbundsleder Anne Finborud.Forbundsleder Anne Finborud er glad for at det er et så stort flertall på Stortinget mot kunnskapsministerens såkalte «verktøy» for bedre innhold og mer læring i barnehagen.

– Også barnehagebarn skal ha god tid og rikelig plass til lek og fysisk utfoldelse. Det er bekymringsfullt at stortingsmeldingen «Tid for lek og læring» sitt hovedfokus er et økende press på formelle undervisningslignende aktiviteter i barnehagen. Dette går selvfølgelig på bekostning av barns tid til spontan lek, noe vi synes er svært uheldig, sier Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund (SL).

– La barn være barn, også i barnehagen. En lovpålagt plikt til å dokumentere hvert enkelt barns utvikling og aktivitet hører ikke hjemme i barnehagen. Politikerne bør heller ha fokus på å sikre forsvarlig bemanning i barnehagen, fortsetter Finborud.

Smell på smell for Røe Isaksen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ville gi barnehagen verktøy for bedre innhold og mer læring. Isteden går han på et solid nederlag i Stortinget – punkt for punkt, skriver Dagsavisen.

Et flertall bestående av Ap, SV, KrF, Venstre, Sp og MDG sier nemlig blankt nei til:

• En veiledende språknorm for hvor mye språk en femåring bør kunne
  • En lovpålagt plikt til å dokumentere hvert enkelt barns utvikling og aktivitet
  • En utbyttebeskrivelse som forteller hva barna bør mestre og sitte igjen med før skolestart

At stortingsflertallet har endt på dette standpunktet er ingen tilfeldighet. Engasjementet som er mobilisert i barnehagesektoren er formidabelt. Det har kokt i avisenes debattspalter og på sosiale medier.

SL ønsker ikke en finansieringsmodell som bidrar til mer privatisering av barnehagene. (Foto: Pixabay/SL)
Et flertall på Stortinget ønsker å frede barnas lek, verne om den nordiske barnehagemodellen og hindre massekartlegging og dokumentasjon av små barn. (Foto: Pixabay/SL)

– Dobbel kraft

Mandag fikk stortingspolitikere fra flere partier overrakt 7.426 signaturer for oppropet for barnehagebarns rett til personvern, integritet og privatliv på Løvebakken. Så vel barnehagelærere som forskere og besteforeldre har signert, skriver Dagsavisen.

Mona-Lisa Angell er en av initiativtakerne bak dugnadskollektivet «Barnehageopprør 2016», som holdt appell utenfor Stortinget mandag.

– Dette er det tredje oppropet mot et stadig tilbakevendende forslag om massekartlegging av barnehagebarn. Forrige opprop var i 2014, da over 2.700 underskrifter ble levert som et høringssvar i første høringsrunde for lovforslaget som nå stortingsbehandles.

– Historien viser altså at dersom man ignorerer et opprør i barnehagesektoren så kommer vi tilbake med doblet kraft og vel så det, sa Angell, som er utdannet barnehagelærer og jobber som ansvarlig redaktør i fagtidsskriftet «Barnehagefolk».

• Datatilsynet: Regjeringens forslag til ny Barnehagelov er i realiteten en blankofullmakt til å samle inn og lagre alt de måtte ønske om ditt barn. Les hele saken hos Dagsavisen

Relevante lenker:
SL: Regjeringen må legge bort sin læringsiver for barnehagebarn
SL: Positiv til ny forskrift om politiattest i barnehager

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]