Konsekvenser av Høyre-styrt skolepolitikk

Dramatisk lærerfrafall i Osloskolen. Skolenes landsforbund forstår at skolebyråden er bekymret.   Innlegg signert forbundssekretær Chris Gøran Holstad.   Hvert eneste år siden 2011…

24. august 2016

Underfinansiering av elever i Osloskolen gir flere elever i klasserommet og færre lærere, skriver Dagsavisen. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Innlegg signert forbundssekretær Chris Gøran Holstad.

Hvert eneste år siden 2011 har 50 lærere forsvunnet ut av Osloskolen, skrev Dagsavisen 23. august.

Årsaken til det dramatiske fallet i antall lærere skyldes et politisk vedtak gjort av det daværende Høyre-byrådet i 2011. Den gang ble det bestemt at skolene heretter bare skulle få overført 80 prosent av kostnadene for alle nye elever, og ikke 100 prosent slik det var før.

Skolebyråd Tone Tellevik Dahl forteller om dramatiske tilbakemeldinger fra så vel driftsstyrer som rektorer, og mener Høyre har tømt skolen for lærere årlig siden 2011.

Skolenes landsforbund forstår at skolebyråden er bekymret. Vi synes det er et godt initiativ av Tellevik Dahl å begynne en snuoperasjon av det som tidligere har vært en salderingsutvikling, som de borgerlige partiene har styrt etter i flere år.

Vi har forståelse for at denne rehabiliteringen vil komme til å ta noe tid, og vi har også god tro på at det er realistisk å oppnå full finansiering av elevplassene fram mot høsten 2019.

Satsing på skole og tidlig innsats må initieres av økt lærertetthet og mer ressurser inn i skolen.

Forbundssekretær i SL, Chris Gøran Holstad.

Artikkelen i Dagsavisen viser i praksis hvor skadelig et høyrepolitisk styre over tid er. Skolen egner seg ikke for markedsøkonomiske forsøk. Slike forsøk gir nesten ubotelige skader som i beste fall tar lang tid å rette opp, nettopp fordi det er vår framtids unge og voksne mennesker som utsettes for slikt.

Fra 2011 og fram til nå har Oslos grunn- og videregående skoler fjernet nesten 240 årsverk. Dette er ikke bare svært bekymringsverdig – det er helt uansvarlig!

Skolenes landsforbund kommer til å følge byrådens initiativ med stor interesse.

Relevante lenker:
SL: Drømmer om systemskifte i Oslo-skolen