– Kampviljen og humøret er på topp

Forbundsleder Mette Johnsen Walker har i dag besøkt medlemmer som er i streik i Bergen. Hun melder om streikevillige lærere, der både kampviljen og humøret er på topp.

23. august 2022

Forbundsleder Mette Johnsen Walker var tirsdag innom medlemmer i streik ved Os videregående skole. (Foto: SL)

– Streik rammer alltid en tredjepart, og det er ikke med lett hjerte våre medlemmer har lagt arbeidsoppgavene til side i kampen for et bedre oppgjør. Jeg setter pris på det ekte engasjementet som de streikende utviser. De mener nok er nok, og vil at KS kommer til forhandlingsbordet med et bedre tilbud enn at yrkesfaglærere må ned i lønn når de eventuelt begynner i skolen. De er også lei av at mindrelønnsutviklingen fortsetter, sier hun.

SL-podden: Hvorfor er Skolenes landsforbund i streik?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundsleder Mette Johnsen Walker var tirsdag innom medlemmer i streik ved Laksevåg og Bergen maritime videregående skole. (Foto: SL)

Forbundslederen var innom Laksevåg og Bergen maritime videregående skole, Os videregående skole og Slåtthaug videregående skole. Med på turen, var Bjørnar Mortensen Vik, hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Vestland fylkeskommune. Han ble intervjuet av NRK Nyheter tirsdag formiddag.

– Streikeviljen er helt upåklagelig. Jeg traff den gjengen som har streiket i over 75 dager på en streikemarkering på Festplassen i går, og de er ved veldig godt mot – og samtidig veldig glade for at vi er flere som går ut i streik og blir med i kampen, sa Mortensen Vik. Han viste til de tre SL-medlemmene ved Olsvik barne- og ungdomsskole som har streiket siden 8. juni.

– Vi oppfatter dette som en felles kamp mot en felles arbeidsgiver. Elevene kommer med støtteerklæringer, og noen spør om de kan få en vaffel. Det virker som om de synes vi har en god sak, sa Mortensen Vik til utenfor Årstad videregående skole, hvor Skolenes landsforbund også har medlemmer i streik.

Skolenes landsforbund har per i dag 31 medlemmer i streik i Vestland. Fra og med 29. august er 44 medlemmer i streik ved disse skolene i Vestland/Bergen: Slåtthaug videregående skole (5 medlemmer), Os videregående skole (7), Årstad videregående skole (12), Laksevåg og Bergen maritime videregående skole (7), Austevoll videregående skole (7), Olsvik barne- og ungdomsskole (4) og Garnes ungdomsskole (2).

Relevante lenker
SL: Trapper opp streiken i Vestland
SL: Dette gjør du i en streikesituasjon

Forbundsleder Mette Johnsen Walker var tirsdag innom medlemmer i streik ved Slåtthaug videregående skole. (Foto: SL)