– Innfør gult nivå i barnehager og skoler!

Skolenes landsforbund krever at myndighetene innfører gult nivå i barnehager og skoler over hele landet. – Helsemyndighetene sier at de ikke har kontroll. Smitten i barnehager og skoler sprer seg raskt. Nå bør alarmklokkene ringe, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

6. desember 2021

Forbundsleder Mette Johnsen Walker. (Foto: SL)

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sier til VG mandag at de «dessverre ikke har kontroll», og at omikronvarianten kan dukke opp overalt i Norge. Helseminister Ingvild Kjerkol sier til samme avis at hun er bekymret for utviklingen, og at hun ikke utelukker strengere tiltak i løpet av uken.

– Smitten i barnehager og skoler sprer seg raskt, og stadig flere blir smittet av omikron. Smitten er ute av kontroll, og noen må være seg sitt ansvar bevisst og sette på bremsene. Det eneste riktige nå, er å gjeninnføre trafikklysmodellen på gult nivå over hele landet. Ikke vent til fredag, gjør det i dag, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Les også: Hvis den lokale smittesituasjonen gjør det nødvendig å ta i bruk kontaktreduserende tiltak, kan kommunene bruke trafikklysmodellen (udir.no)

Hun viser til at stadig flere barnehager og skoler over hele landet melder om økende smitte.

– Et generelt gult nivå over hele landet er uten tvil veien å gå, der hovedregelen er å unngå fysisk kontakt. Kommuner som har null smitte over tid, skal kunne operere på grønt nivå, og kommuner og steder med mye og økende smitte skal selvfølgelig innføre rødt nivå.

Skolenes landsforbund er daglig i kontakt med medlemmer som opplever både smitteøkning og den nye virusvarianten som frustrerende.

– Selv om de fleste er fullvaksinerte, er det flere som er bekymret for utviklingen, og om vaksinen fortsatt fungerer. De opplever at elever i større grad blir smittet og må i karantene, og er selv redd for å bære smitten med seg hjem – eller fra hjemmet sitt og på jobb.

– Vi tar det for gitt at ansatte i undervisnings- og opplæringssektoren har tilgang på nødvendig verneutstyr, for eksempel munnbind. Vi kjenner til at ansatte ved enkelte skoler må teste seg før de kommer på jobb, men må kjøpe engangstestene selv. Dette er direkte uhørt, fortsetter forbundslederen.

Mette Johnsen Walker minner om at skolen er en stor arbeidsplass med ansatte i mange forskjellige roller, der arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig.

– Det er viktig at smittevern mellom ansatte ivaretas like godt som smitteverntiltak rettet mot elever, både for å ivareta de ansatte og for å begrense smittespredning. Det er et viktig arbeidsgiveransvar å tilrettelegge for dette.

FAKTA: Gult nivå

• Ingen syke skal møte i barnehagen/på skolen
  • God hygiene og forsterket renhold
  • Kontaktreduserende tiltak: Unngå fysisk kontakt mellom ansatte (håndhilsning og klemming)