– Hvor blir det av pengene?

Onsdag ble KS sitt andre tilbud i årets hovedtariffoppgjør presentert. KS begrunner selv tilbudet sitt med at de satser på kompetanse, rekruttering og helgetillegg….

25. april 2018

Onsdag ble KS sitt andre tilbud i årets hovedtariffoppgjør presentert. KS begrunner selv tilbudet sitt med at de satser på kompetanse, rekruttering og helgetillegg.

– Det er et helt greit mål å ha for driften av kommunesektoren. Skolenes landsforbund er strålende fornøyd med at KS ikke legger opp til å sette av penger til lokale forhandlinger. Bravo, sier forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund.

Tilbudet fra KS er et samlet tilbud som tar hensyn til alle partenes prioriteringer innenfor et trangt økonomisk handlingsrom, heter det i en pressemelding under presentasjonen av tilbudet.

– For lavt kronetilbud!

Anne Finborud understreker at tilbudet fra KS ligger ganske langt unna de kravene LO Kommune har stilt:

– Her er en utfordring som vi vil borre i dybden på fram til neste forhandlingsmøte: KS fremla at dette var et samlet og helhetlig tilbud. Ramma var brukt opp og profilen i tilbudet er ganske god, men kronetilbudene altfor lave. Hvor i all verden har pengene tatt veien?

– Vi er absolutt ikke fornøyd med det økonomiske tilbudet, og avstanden er stor. Vi vil bruke tid på å finne ut hvordan KS regner når de påstår at så lave kronetilbud utgjør ramma. Forhandlingene fortsetter fredag, og da blir det ventelig litt mindre offentlighet rundt det som skjer, sier Anne Finborud.

– Vi skal gå nøye gjennom tilbudet vi har fått fra KS, men vi er absolutt ikke fornøyd med det økonomiske tilbudet. Det ligger ganske langt unna de kravene vi har stilt, understreker Mette Nord som leder LO Kommunes forhandlingssammenslutning på vegne av Fagforbundet, FO, MFO, Skolenes landsforbund (SL) og EL og IT Forbundet.

I hovedtariffoppgjøret er hele hovedtariffavtalen til forhandling. Forhandlingsfristen er 30. april.

Relevante lenker:
SL: – Sentrale forhandlinger og kronetillegg
SL: LO Kommune krever økt kjøpekraft til alle

Skolenes landsforbund på Facebook!