Gratulerer til alle nye og gjenvalgte politikere!

Skolenes landsforbund gratulerer alle nye og gjenvalgte politikere på både lokal- og fylkesnivå. Husk at dere kan bidra til å hindre en massiv lærer- og barnehagelærermangel i framtiden.

13. september 2023

Hva kan gjøres for å beholde de viktige hendene vi har i skolen, spør forbundsleder Mette Johnsen Walker i dette innlegget - og kommer med forslag til tiltak. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

Vi oppfordrer dere alle, uavhengig av valgresultatet, til å samarbeide bredt for en sterk fellesskole til beste for elever og lærere – og for en sterk barnehage til beste for barn og barnehagelærere. Vi minner om at et godt partssamarbeid er viktig i denne sammenheng, og at dere folkevalgte er arbeidsgivere, understreker forbundsleder Mette Johnsen Walker.

– Vi trenger dere folkevalgtes hjelp til å vise at skolen og barnehagen er en viktig arbeidsplass i Velferds-Norge og en viktig arena for elevenes og barns hverdag. For å lykkes, må dere som folkevalgte spille på lag med landets lærere fram mot stortingsvalget i 2025, sier hun og viser til at rekrutteringen til både lærer- og barnehagelærerutdanningen svikter.

Skolenes landsforbund gjør landets politikere oppmerksom på disse tallene:

• 275 ledige studieplasser for lærere står tomme i år. Dette utgjør minst 40 prosent.
  • 025 tomme studieplasser ved barnehagelærerutdanningene er status ved inngangen til september. Det utgjør 36,1 prosent av de planlagte plassene.

Skolenes landsforbund har klare synspunkter på hva som skal til for å få flere nye lærere, og for å beholde de lærerne vi har:

• God lønn
  • Lærerutdanning også uten master
  • Fjern de spesielle opptakskravene
  • Desentraliserte opplegg for å «kvalifisere de ukvalifiserte»
  • Læreren må få tillit til å bestemme mer over egen arbeidssituasjon
  • La læreren være lærer. Sosialfaglig kompetanse inn i skolen gjør at læreren får mer tid til å undervise

Skolenes landsforbund har klare synspunkter på hva som skal til for å få flere nye barnehagelærere, og for å beholde de barnehagelærerne vi har:

• God lønn
  • Bemanningsnormen må gjelde i hele åpningstiden
  • Full råderett over planleggingstiden
  • Lønnssystemet må være slik at utdanning lønner seg
  • Større vekt på desentralisert utdanning
  • Finansieringen av private barnehager må løsrives fra hvor mye kommunen bruker på sine barnehager

– Vi håper politikere lokalt lytter til våre synspunkter når de bidrar til innholdet i partiprogrammene i forkant av stortingsvalget i 2025. Det vil grasrota vår sette stor pris på, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.