Gratulerer med resultatet!

Takk til Fellesforbundet som gjennomførte en godt organisert streik, uttaler SL-leder Anne Finborud. Streiken på Riksavtalen ble avsluttet lørdag formiddag klokken 12.00. Skolenes landsforbund…

22. mai 2016

- Arbeidsgiverne sier vi har stilt urimelige krav. Vi har ikke brutt noen ramme. Fellesforbundet har tradisjon for å være ansvarlige. Vi stiller ikke urimelige krav, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Foto: Fellesforbundet)

Streiken på Riksavtalen ble avsluttet lørdag formiddag klokken 12.00.

Skolenes landsforbund (SL) har gjennom hele konflikten støttet våre streikende kamerater i hotell- og restaurantbransjen, Fellesforbundet.

– Vi fikk demonstrert hvor viktig det er med bred solidarisk støtte fra resten av fagbevegelsen. Presset på arbeidsgiverne økte for hver dag og ga uttelling, sier leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

Lokal forhandlingsrett

Fellesforbundet og NHO Reiseliv ble etter et forslag fra Riksmekleren natt til lørdag enige om en ny avtale som blant annet innebærer full innfrielse for kravet om reell lokal forhandlingsrett.

– Etter fire ukers streik er det utrolig gledelig at arbeidsgiverne har gått med på å innfri kravet om full forhandlingsrett, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Vi har under streiken sett uttalelser fra hotelleiere om at dette kravet skulle de aldri si ja til. Men vi fikk det innfridd likevel, og dette er en stor seier. I tillegg har vi fått et bra økonomisk resultat hvor alle som går på minstelønn får kr 4,85 kroner i tillegg! Derav lavtlønnstillegg til alle på to kroner, sier Eggum til egen nettside.

Relevante lenker:
SL:
Full støtte til Fellesforbundets streik
SL: Ønsker reelle forhandlinger om lønnsmassen
SL: I mål med KS!
SL: Enighet i lønnsoppgjøre i Oslo